PARTNER PORTALU
partner portalu

Tajne kontrakty i kontrole bez uprzedzenia. Będą zmiany w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych?

miro
23-09-2013, 21:10
Tajne kontrakty i kontrole bez uprzedzenia. Będą zmiany w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych? Tajne kontrakty i kontrole bez uprzedzenia. Będą zmiany w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych? (foto: Fotolia/PTWP)
Dziwny to sposób konsultowania przez Ministerstwo Zdrowia zmian legislacyjnych. Krok pierwszy - przedstawienie projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych do konsultacji społecznych. Krok drugi - zakończenie konsultacji. Krok trzeci - wprowadzenie do projektu ustawy przepisów, o których na etapie konsultacji nie było w ogóle mowy.

Na taki tok wypadków nie chce przystać Naczelna Rada lekarska, tym bardziej, że arbitralnie wprowadzone modyfikacje godzą w żywotne interesy świadczeniodawców związanych umowami kontraktowymi z NFZ.

W czym rzecz? Przede wszystkim Ministerstwo Zdrowia chce, aby ograniczyć jawność ofert składanych w toku postępowania o zawarcie umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia. Utajnione mają być te fragmenty umowy, które zostały zastrzeżone przez świadczeniodawcę jako stanowiące tajemnicę przedsiębiorcy. W zasadzie takie rozwiązanie należałoby uznać za logiczne, jednak na podstawie takiej procedury można utajnić wszystkie dane, które mogłyby uzasadniać złożenie przez konkurencję skutecznego odwołania od wyników konkursu. Krótko mówiąc oferty zwycięskie znaliby tylko ich autorzy oraz komisie konkursowe NFZ. Ci, którzy przegrali zdani byliby wyłącznie na oświadczenie rozpatrujących odwołanie, a treść takich oświadczeń w sytuacji utajnionych ofert z reguły byłaby niekorzystna dla dochodzących swoich racji.

NRL podnosi przy tym kwestię orzecznictwa sądów administracyjnych, które niejednokrotnie wskazywały na niezasadność utajniania danych praktycznie uniemożliwiających składanie skarg na postanowienia komisji konkursowych NFZ.

Druga sprawa jest nie mniej bulwersująca, a dotyczy trybu prowadzenia u świadczeniodawców będących przedsiębiorcami kontroli przez urzędników NFZ.

Generalną zasadą, zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, jest uprzedzanie o kontroli co najmniej na 7 dni przed jej rozpoczęciem. Tymczasem powraca wątek zwolnienia Narodowego Funduszu Zdrowia z obowiązku uprzedzania o kontroli. W ten sposób Fundusz znalazłby się w bardziej uprzywilejowanej sytuacji niż wiele organów państwowych, które pomimo że są powołane do prowadzenia kontroli przedsiębiorców, muszą z uprzedzeniem powiadomić o wszczęciu kontroli.
Zaproponowane rozwiązanie nie bierze pod uwagę jak duże perturbacje powoduje niezapowiedziana kontrola u świadczeniodawcy, szczególnie w niewielkiej placówce. Konieczność aktywnego udziału w kontroli, dostarczania żądanych dokumentów i składania wyjaśnień może poważnie utrudnić leczenie zgłaszających się pacjentów.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
NFZ   kontrola NFZ   kontrakty: odwołania  

POLECAMY W SERWISACH