PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Spór: wadliwość usługi, czy niefrasobliwość pacjenta?

WSA, ms
25-11-2014, 14:23
Spór: wadliwość usługi, czy niefrasobliwość pacjenta? Pacjent roszczeniowy przed sądem (foto: infoDENT24.pl)
Z uwagi na liczne odpryski porcelany mostów złożonych - pacjent, w ramach rekompensaty, otrzymał dodatkowy most w żuchwie (poprzedni wykonano w szczęce). Ostatecznie jednak obie usługi zostały oprotestowane przed sądem.

Usługa stomatologiczna polegała na założeniu mostów złożonych licowanych porcelaną w zakresie szczęki. Dentystka, wspólnie z technikiem dentystycznym, pracę wykonała. Z tym jednak, że ze względu na odpryski porcelany - most został przez pacjenta zakwestionowany.
Dentystka uwzględniła reklamację i zaproponowała pacjentowi ponowne bezpłatne wykonanie mostu, a także dodatkową usługę w żuchwie (tożsamą z tą wykonaną w szczęce).

Zabiegi o charakterze przygotowawczym, zarówno w szczęce, jak i żuchwie zostały wykonane. Kolejną wizytę wyznaczono za miesiąc (pacjent posiadał tymczasowe zabezpieczenia uzębienia).

Kilkakrotne próby skontaktowania się dentystki z pacjentem nie powiodły się. Ten pojawił się w gabinecie dentystycznym dopiero po 1,5 roku, tłumacząc zwłokę problemami zdrowotnymi.

Dentystka poinformowała pacjenta o możliwości wystąpienia zmian w zgryzie spowodowanych zbyt długim okresem, który minął od ostatniej wizyty. Strony uzgodniły jednak założenie uzupełnienia protetycznego według stanu przebiegu leczenia sprzed kilkunastu miesięcy.
Po pewnym czasie doszło do uszkodzenia olicowania koron zblokowanych w łuku górnym. Specjaliści orzekli, że uraz mógł być spowodowany wadliwie wykonaną robotą przez technika lub niewłaściwą preparacją zębów przez lekarza, ale także niefizjologicznym wykorzystaniem koron, wytwarzaniem nadmiernych sił w układzie stomatologicznym z powodu schorzenia pochodzenia ośrodkowego (np. typu bruksizm lub skutkiem ubocznym stosowania leków psychotropowych).

W ocenie specjalistów, samo niedostateczne wypełnienie kanału nie mogło spowodować uszkodzenia olicowania koron zblokowanych. Bardziej prawdopodobną przyczyną powstania uszkodzeń było niefizjologiczne używanie zębów (otwarcie zębami butelki, uderzenie się). Pamiętać należy, że długotrwała przerwa w leczeniu stomatologicznym doprowadziła do zmian w układzie ułożenia zębów, które uniemożliwiły zastosowanie wykonanych uprzednio uzupełnień protetycznych.

Tak czy inaczej pacjent wystąpił przed sądem z pozwem przeciwko dentystce. Swoje roszczenia wycenił na 79 tys. zł.
Sąd pierwszej instancji uznał, że nie doszło do błędu terapeutycznego w leczeniu powoda. Wyrok oparty został na braku możliwości porównania wykonanego w ramach reklamacji uzupełnienia (pacjent już go nie ma) - z efektami leczenia i przygotowania zębów do założenia olicowań (z uwagi na długi upływ czasu od zakończenia leczenia do wniesienia pozwu). W efekcie nie można uznać, aby ponowne wykonanie uzupełnień w szczęce oraz dodatkowo w żuchwie, było wadliwe.

Wyrok został zaskarżony apelacją przez powoda, jednak sąd apelacyjny, podobnie jak I pierwszej instancji, nie tyle nie dopatrzył się winy dentystki, co ustalił, że w zaistniałej sytuacji niemożliwe jest jednoznaczne wyrokowanie o uchybieniach obciążających oskarżoną.

sygn. akt I ACa 482/12

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
WSA   wyrok   błąd dentysty   mosty   technik dentystyczny   roszczenia pacjentów  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.