PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Śląska Izba Lekarska: radzi jak wystawić e-ZLA na PUE ZUS

smn
26-04-2018, 09:46
Śląska Izba Lekarska: radzi jak wystawić e-ZLA na PUE ZUS E-zwolnienia mają ułatwić pracę lekarza (fot. pixabay)
Mimo że obowiązek wystawiania e-ZLA zacznie  obowiązywać od 1 grudnia, jednak prędzej czy później każdy lekarz i lekarz dentysta będzie musiał zmierzyć się z wystawianiem elektronicznych zwolnień lekarskich. Śląska Izba Lekarska przygotowała intruktaż, pomocny przy wystawianiu elektronicznych zwolnień.

Plusem elektronicznych zwolnień lekarskich jest oszczędność czasu – wystawianie e-ZLA trwa krócej niż wypisywanie papierowego zwolnienia. Lekarz uzyskuje dostęp do danych pacjenta (ubezpieczonego), jego pracodawców (płatników składek) oraz członków jego rodziny (jeśli zwolnienie będzie wystawiane w celu opieki nad nimi). Gdy wpisze numer PESEL pacjenta, to pozostałe dane identyfikacyjne zostaną automatycznie uzupełnione przez system.

Z kolei – przykładowo – adres pacjenta czy dane płatnika lekarz będzie wybierał z wyświetlonej listy, może je też wpisać ręcznie, jeśli zajdzie taka konieczność. Poza tym system weryfikuje datę początku okresu niezdolności z zasadami wystawiania zwolnień określonymi w przepisach oraz z ostatnim wystawionym zwolnieniem.

System podpowiada również kod literowy A i D oraz numer statystyczny choroby (np. po wpisaniu fragmentu jej nazwy). Możliwy jest podgląd zaświadczeń lekarskich wystawionych wcześniej dla pacjenta, w tym w wyniku kontroli przez lekarza orzecznika ZUS. 

Co więcej, wystawić e-ZLA można również przez urządzenia mobilne, np. podczas wizyty domowej.

Jak praktyczne to wygląda?
Krok I – założenie profilu na PUE ZUS
Należy wybrać jeden sposób rejestracji i potwierdzenia profilu:

1. Rejestracja profilu na stronie www.zus.pl poprzez wypełnienie elektronicznego formularza oraz ustalenie hasła. W ciągu 7 dni od rejestracji konieczne jest potwierdzenie swojej tożsamości w dowolnej placówce ZUS (przyda się dowód osobisty lub paszport).
2. Rejestracja i potwierdzenie tożsamości za pomocą profilu zaufanego elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP).
3. Rejestracja i potwierdzenie tożsamości za pomocą podpisu elektronicznego (podpis kwalifikowany, który ma certyfikat).
4. Rejestracja i potwierdzenie tożsamości za pomocą bankowości elektronicznej banku, który świadczy taką usługę wspólnie z ZUS (lista banków dostępna jest na stronie www.zus.pl). 


Krok II – uzyskanie podpisu elektronicznego
Są trzy sposoby na elektroniczne podpisywanie e-ZLA:

1. Można podpisywać się za pomocą profilu zaufanego ePUAP, który jest bezpłatny. Aby go uzyskać, konieczne jest złożenie wniosku na www.pz.gov.pl, następnie potwierdzenie swojej tożsamości w placówce ZUS, urzędzie miasta lub gminy albo za pośrednictwem bankowości elektronicznej.
2. Można posługiwać się podpisem kwalifikowanym, który wydają centra certyfikacji – ta usługa jest płatna, wysokość opłaty uzależniona jest od długości ważności certyfikatu.
3. Można korzystać z bezpłatnego certyfikatu z ZUS. Wniosek o taki certyfikat składa się na PUE ZUS, a następnie stamtąd pobiera.

Krok III – wystawianie e-ZLA
Aby wystawić elektroniczne zwolnienie lekarskie, trzeba kliknąć w odpowiednią zakładkę w panelu lekarza:
Wystawianie zaświadczenia ZUS ZLA.
Przegląd zaświadczeń lekarskich -> Nowe zaświadczenie lub Zaświadczenie lekarskie pacjenta.

SŁOWA KLUCZOWE
dentysta   ZUS   e-system  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.