• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń
PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Śląska Izba Lekarska: radzi jak wystawić e-ZLA na PUE ZUS

smn
26-04-2018, 09:46
Śląska Izba Lekarska: radzi jak wystawić e-ZLA na PUE ZUS E-zwolnienia mają ułatwić pracę lekarza (fot. pixabay)
Mimo że obowiązek wystawiania e-ZLA zacznie  obowiązywać od 1 grudnia, jednak prędzej czy później każdy lekarz i lekarz dentysta będzie musiał zmierzyć się z wystawianiem elektronicznych zwolnień lekarskich. Śląska Izba Lekarska przygotowała intruktaż, pomocny przy wystawianiu elektronicznych zwolnień.

Plusem elektronicznych zwolnień lekarskich jest oszczędność czasu – wystawianie e-ZLA trwa krócej niż wypisywanie papierowego zwolnienia. Lekarz uzyskuje dostęp do danych pacjenta (ubezpieczonego), jego pracodawców (płatników składek) oraz członków jego rodziny (jeśli zwolnienie będzie wystawiane w celu opieki nad nimi). Gdy wpisze numer PESEL pacjenta, to pozostałe dane identyfikacyjne zostaną automatycznie uzupełnione przez system.

Z kolei – przykładowo – adres pacjenta czy dane płatnika lekarz będzie wybierał z wyświetlonej listy, może je też wpisać ręcznie, jeśli zajdzie taka konieczność. Poza tym system weryfikuje datę początku okresu niezdolności z zasadami wystawiania zwolnień określonymi w przepisach oraz z ostatnim wystawionym zwolnieniem.

System podpowiada również kod literowy A i D oraz numer statystyczny choroby (np. po wpisaniu fragmentu jej nazwy). Możliwy jest podgląd zaświadczeń lekarskich wystawionych wcześniej dla pacjenta, w tym w wyniku kontroli przez lekarza orzecznika ZUS. 

Co więcej, wystawić e-ZLA można również przez urządzenia mobilne, np. podczas wizyty domowej.

Jak praktyczne to wygląda?
Krok I – założenie profilu na PUE ZUS
Należy wybrać jeden sposób rejestracji i potwierdzenia profilu:

1. Rejestracja profilu na stronie www.zus.pl poprzez wypełnienie elektronicznego formularza oraz ustalenie hasła. W ciągu 7 dni od rejestracji konieczne jest potwierdzenie swojej tożsamości w dowolnej placówce ZUS (przyda się dowód osobisty lub paszport).
2. Rejestracja i potwierdzenie tożsamości za pomocą profilu zaufanego elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP).
3. Rejestracja i potwierdzenie tożsamości za pomocą podpisu elektronicznego (podpis kwalifikowany, który ma certyfikat).
4. Rejestracja i potwierdzenie tożsamości za pomocą bankowości elektronicznej banku, który świadczy taką usługę wspólnie z ZUS (lista banków dostępna jest na stronie www.zus.pl). 


Krok II – uzyskanie podpisu elektronicznego
Są trzy sposoby na elektroniczne podpisywanie e-ZLA:

1. Można podpisywać się za pomocą profilu zaufanego ePUAP, który jest bezpłatny. Aby go uzyskać, konieczne jest złożenie wniosku na www.pz.gov.pl, następnie potwierdzenie swojej tożsamości w placówce ZUS, urzędzie miasta lub gminy albo za pośrednictwem bankowości elektronicznej.
2. Można posługiwać się podpisem kwalifikowanym, który wydają centra certyfikacji – ta usługa jest płatna, wysokość opłaty uzależniona jest od długości ważności certyfikatu.
3. Można korzystać z bezpłatnego certyfikatu z ZUS. Wniosek o taki certyfikat składa się na PUE ZUS, a następnie stamtąd pobiera.

Krok III – wystawianie e-ZLA
Aby wystawić elektroniczne zwolnienie lekarskie, trzeba kliknąć w odpowiednią zakładkę w panelu lekarza:
Wystawianie zaświadczenia ZUS ZLA.
Przegląd zaświadczeń lekarskich -> Nowe zaświadczenie lub Zaświadczenie lekarskie pacjenta.

SŁOWA KLUCZOWE
dentysta   ZUS   e-system  

POLECAMY W SERWISACH