PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Separatory: wycofanie się na z góry upatrzone pozycje

ms
18-01-2019, 07:44
Separatory: wycofanie się na z góry upatrzone pozycje MZ o separatorach amalgamatu
Ministerstwo Zdrowia oficjalnie i półoficjalnie zapowiadało, że kwestia obowiązku instalowania separatorów amalgamatów zostanie z korzyścią dla lekarzy dentystów dookreślona, żeby każdy wiedział: co, kiedy, w jakim zakresie - i co najważniejsze - za czyje pieniądze. Z dużej chmury…

Ostatecznie jednak Ministerstwo Zdrowia przestało rozumieć lekarzy dentystów i postanowiło powiedzieć im, że separatory amalgamaty są obowiązkowe, tam gdzie są...obowiązkowe. Z kolei dalsze drążenie tematu, chociażby za czyje pieniądze – wydaje się bezcelowe. O tym, że tak jest - dowodzą odpowiedzi udzielone przez Zbigniewa Króla, podsekretarza stanu w MZ na interpelację posła Grzegorza Furgo.

Pytanie:
W jaki sposób pacjent będzie mógł dowiedzieć się, który gabinet posiada separator, a który go nie posiada? Czy przewidywany jest obowiązek informowania na stronie www oraz wewnątrz gabinetu czy kliniki o posiadaniu przez nią urządzenia?
Odpowiedź:
- zgodnie art. 10 ust. 4 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852 z 17 maja 2017 r. w sprawie rtęci oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1102/2008, cyt.: od 1 stycznia 2019 r. podmioty prowadzące gabinety stomatologiczne, w których stosowany jest amalgamat stomatologiczny lub w których usuwane są wypełnienia z amalgamatu stomatologicznego lub zęby zawierające takie wypełnienia zapewniają wyposażenie swoich gabinetów w separatory amalgamatu do celów zatrzymywania i zbierania cząstek amalgamatu, w tym również cząstek znajdujących się w zużytej wodzie,
- ponadto § 6 rozporządzenia Ministra Zdrowia z 6 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia stomatologicznego (Dz. U. z 2017 r., poz. 193 z późn. zm.), stanowi, że cyt.: 2 świadczeniobiorcy zgłaszającemu się z bólem świadczenia gwarantowane są udzielane w dniu zgłoszenia.

Pytanie:
W jaki sposób pacjent będzie mógł dowiedzieć się, który gabinet posiada separator, a który go nie posiada? Czy przewidywany jest obowiązek informowania na stronie www oraz wewnątrz gabinetu czy kliniki o posiadaniu przez nią urządzenia?
Odpowiedź:
Zgodnie z art. 14 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r., poz. 180), podmiot wykonujący działalność leczniczą podaje do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych.

Zaś na wniosek pacjenta udziela:
1) szczegółowych informacji na temat udzielanych świadczeń zdrowotnych, w szczególności informacji dotyczących stosowanych metod diagnostycznych lub terapeutycznych oraz jakości i bezpieczeństwa tych metod;
2) niezbędnych informacji na temat zawartych umów ubezpieczenia,
3) informacji objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, dotyczących tego podmiotu.

Informacja odnośnie posiadania separatora amalgamatu powinna znajdować wewnątrz gabinetu, na tablicy ogłoszeniowej, dostępnej dla wszystkich pacjentów.

SŁOWA KLUCZOWE
separator  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.