PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Sąd: winna pacjentka, a nie dentysta

smn
27-10-2016, 08:07
Sąd: winna pacjentka, a nie dentysta Sąd wybronił dentystów (fot. pixabay)
Pacjentka oskarżyła małżeństwo dentystów, że źle wykonali pracę protetyczną oraz odmówili jej pomocy w leczeniu bólu, który był następstwem ich błędów. Kobieta domagała się 70 tys. zł.

Sąd ustalił, że pacjentka zdecydowała się na wszczepienie kilkunastu implantów, z których część miała być implantami jednofazowymi. Wszystkie implanty przyjęły się bez problemów i nie było żadnych powikłań.

Dalszym etapem pracy była odbudowa protetyczna całego łuku zębowego szczęki i żuchwy. Powódka ostatecznie wybrała  protezę metalowo-ceramiczną. 

Po kilku tygodniach od zacementowania protezy pacjentka zaczęła odczuwać ból, więc wykonano szynę relaksacyjną. Mimo poprawy, pacjentka  domagała się zmiany przednich górnych zębów. Dentysta poinformował wtedy pacjentkę, że praca jest zestawiona w prawidłowej okluzji i nie widzi możliwości  wymiany. Specjalistka z Instytutu Stomatologii, do której zgłosiła się pozwana także uznała, że wymiana zębów nie jest potrzebna. Natomiast zdiagnozowała bruksizm i zaproponowała leczenie, na które pacjentka się nie zgłosiła. 

Sprawa w sądzie lekarskim
Powódka skierowała do Okręgowego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej pismo zawierające zastrzeżenia do protezy wykonanej na implantach. Wszczęto postępowanie. W listopadzie 2010 r., dentysta został uznany winnym niedołożenia należytej staranności przy wykonywaniu  koron mostów metalowo - ceramicznych. Skutkiem tych zaniedbań miało być nieprawidłowe ustawienie koron protetycznych na wszczepach wprowadzonych w przednim odcinku szczęki, co powodowało dysfunkcje stawu skroniowo - żuchwowego i ból. Pozwany otrzymał upomnienie.  Jednak dentysta odwołał się do Naczelnego Sądu Lekarskiego, który go uniewinnił.

Jeszcze  w toku postępowania dyscyplinarnego pozwany proponował powódce wykonanie korekty pracy, a nawet zmianę koron na zębach przednich szczęki. Powódka jednak wyraźnie i stanowczo odmówiła, oczekując wymiany całej pracy.

A jednak bruksizm
Po roku powódka w innej placówce stomatologicznej zaczęła się leczyć z powodu bólu  lewej strony twarzy i  lewego kąta żuchwy. Przeprowadzone badania czynnościowe układu stomatognatycznego oraz badanie radiologiczne stawów skroniowo - żuchwowych z zastosowaniem cefalostatu w zwarciu i rozwarciu były w normie. Ponownie zdiagnozowano bruksizm. Po pięciu tygodniach leczenia szyną relaksacyjną bóle ustąpiły.

Po roku od zdarzenia do dentystów wpłynęło zgłoszenie szkody, w którym pacjentka domagała się  20 tys. zł zadośćuczynienia i 50 tys. zł odszkodowania. Pozwani przekazali zgłoszenie kancelarii brokerskiej (ubezpieczyciel), a ta z kolei ubezpieczycielowi, który odmówił powódce jakiegokolwiek odszkodowania.

Sprawa w Sądzie Okręgowym
Sąd Okręgowy nie dał wiary zeznaniom powódki, jakoby podczas wizyt u różnych lekarzy otrzymywała od nich informacje, że praca protetyczna jest źle wykonana i powinna być wymieniona na nową. Powódka przeszła skomplikowany zabieg, na który składała się odbudowa kości szczęki, a następnie wszczepienie implantów m.in. jednofazowych. Pomimo możliwości szeregu powikłań, leczenie całkowicie się powiodło. 

SŁOWA KLUCZOWE
dentysta   sąd   implantoprotetyka  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.