• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Sąd nie dał wiary kuriozalnym oskarżeniom pacjenta Centrum Stomatologicznego

ms
07-08-2017, 13:00
Sąd nie dał wiary kuriozalnym oskarżeniom pacjenta Centrum Stomatologicznego Pacjent roszczeniowy w Centrum Stomatologii (foto: pixabay)
- Nie można uznać prawidłowo przeprowadzonego leczenia, przez kompetentne podmioty, z zachowaniem standardów rzetelnej informacji, za naruszenie jakiegokolwiek dobra osobistego – uznał Sąd, odrzucając wniosek roszczeniowego pacjenta o 10 tys. zł zadośćuczynienia.

Oskarżenia roszczeniowego pacjenta
Niezadowolony z leczenia w warszawskim Centrum Stomatologicznym pacjent oskarżył przed sądem tę placówkę medyczną:
- o niewłaściwe poinformowanie o możliwości podjęcia leczenia w odpowiednim terminie;
- o niewłaściwe wykonanie leczenia;
- o wykonanie leczenia samodzielnie przez osobę nieuprawnioną (stażystkę);
- o niewłaściwy dobór czasu przeprowadzania czynności, co naraziło skarżącego na otwieranie się opatrunków tymczasowych, a w konsekwencji zakażania leczonych tkanek, czego skutkiem był ból i cierpienie oraz pogorszenie prognozy na właściwe wyleczenie tkanek;
- o  niewłaściwy dobór czasu i niedokładne wykończenie uzupełnienia amalgamatowego i pozostawienie bruzd, w których mogą rozwijać się bakterie i drobnoustroje;
- o  uszkodzenie zęba górnego nr 6 odłamkiem wykruszonego leczonego zęba, co spowodowało pogorszenie jego estetyki i wytrzymałości na atak bakterii, a w konsekwencji przyspieszenie zużycia tkanek zęba.

Niezadowolony pacjent wystosował pozew o zapłatę 10 tys. zł tytułem zadośćuczynienia za doznaną krzywdę i utratę zdrowia będącą następstwem niewłaściwego leczenia.

Nietrafione zarzuty
Centrum Stomatologiczne odmówiło powodowi przyznania zadośćuczynienia, posiłkując się opinią biegłego stomatologa, z której wynika, że leczenie kanałowe zęba zostało przeprowadzone prawidłowo, bez uchybień w sztuce medycznej, czy w procedurze.

Natomiast czynności podjęte przez stażystkę podjęte zostały w pełni poprawnie, a ona sama była osobą uprawnioną do leczenia kanałowego. Wszystkie czynności lecznicze sprawowane przez lekarza stażystę, zatrudnionego w Centrum Stomatologii odbywały się pod nadzorem starszego asystenta poradni.

W związku z tym, że w zębie występował znaczny ubytek, podjęto decyzję o przystąpieniu do leczenia endodontycznego, nierefundowanego przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

Zgody pacjenta
Pacjentowi przedstawiono formularz obejmujący wyrażenie zgody na leczenie endodontyczne zęba, wraz z informacją o konieczności i zasadach jego przeprowadzenia oraz związanych z tym konsekwencjach.

Informacja ta zawierała m.in. wzmiankę o występujących w trakcie leczenia objawach bólowych, możliwym zaostrzaniu się stanu zapalnego (samoistnego bólu zębów, obrzęku, ropienia, przetoki) oraz konieczności stosowania przez pacjenta skutecznej higieny jamy ustnej. 

Pacjent podpisał zgodę oraz potwierdził zapoznanie się z zasadami leczenia, uzyskanie wyjaśnień dotyczących podejmowanych wobec niego procedur medycznych, otrzymanie pouczenia o alternatywnych możliwościach leczniczych oraz ryzyku związanym z innymi metodami, z zaniechaniem leczenia włącznie. Zaakceptował również zaproponowany koszt leczenia, który oszacowano na kwotę 600 – 700 zł

SŁOWA KLUCZOWE
sąd   roszczenia pacjentów  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.