PARTNER PORTALU
partner portalu

RODO: Ministerstwo Zdrowia wyjaśnia jak postępować z pacjentami

ms
24-09-2018, 13:31
Ministerstwo Zdrowia udostępniło przewodnik „RODO w służbie zdrowia”. Jego treść ma dać odpowiedzi na pytania, których oczekują świadczeniodawcy w żaden sposób nie mogący wyłowić w gąszczu przepisów z zakresu ochrony danych osobowych - opisu konkretnych sytuacji, z jakimi mają na co dzień do czynienia.

Dane lekarza, w tym w szczególności imię, nazwisko, rodzaj i stopień posiadanej specjalizacji, czy też umiejętności z zakresu węższych dziedzin medycyny lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych, zawarte są w rejestrze lekarzy prowadzonym przez właściwą okręgową radę lekarską, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 26 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą, przesądza o obowiązku oznaczania gabinetów lekarskich.

4. CZY LEKARZ MOŻE NA SALI CHORYCH ROZMAWIAĆ Z PACJENTEM O JEGO CHOROBIE,

GDY NIE MA GWARANCJI, CZY NIE SŁYSZĄ TEGO INNI PACJENCI. A STAN ZDROWIA PACJENTA POZWALA NA PRZEPROWADZENIE TAKIE] ROZMOWY POZA SALA CHORYCH?

UWAGA OGÓLNA

Co do zasady, przekazywanie przez personel medyczny pacjentowi informacji ujawniających dane o stanie jego zdrowia, na sali wieloosobowej powinny być ograniczone do minimum niezbędnego do realizacji celu w którym są przetwarzane (minimalizacja danych art. 5 ust 1 lit. c RODO).

ODPOWIEDŹ
W odpowiedzi na pytanie wyodrębnić należy dwie sytuacje:

 1. Komunikacja z pacjentem niezwiązana z realizacją codziennych czynności medycznych. Chodzi tutaj zwłaszcza o działania nie będące monitorowaniem stanu zdrowia, pytaniami o samopoczucie czy uzyskiwaniem i przekazywaniem informacji związanych z procesem leczenia. Bez wątpienia mogą należeć do nich: informowanie o pobieraniu świadomej zgody na procedury medyczne. informacja o diagnozie I sposoby leczenia. itp. Jeżeli stan zdrowia pacjenta na to pozwala, przekazanie pacjentowi takich informacji powinno nastąpić w gabinecie lekarskim, pokotu badań lub innym ustronnym miejscu. tj. w miejscu. w którym nie przebywają Inne nieuprawnione osoby. np. inni pacjenci (dotyczy to zarówno sali chorych, jak I np. korytarza szpitalnego). Przy rozmowie może być obecna, za zgodą pacjenta, np. osoba bliska/członek rodziny.

2. Komunikacja z pacjentem związana bezpośrednio z realizacją bieżącego monitorowania stanu zdrowia pacjenta, w tym pytanie o samopoczucie, uzyskanie i przekazanie podstawowych informacje związanych z procesem leczenia. Chodzi tutaj również o czynności w ramach obchodu lekarskiego lub pielęgniarskiego podstawowa komunikacja z pacjentem, przekazanie informacji o zmianie leków, -przekazanie informacji o planowanych badaniach itp. W takich przypadkach możliwe jest przekazanie informacji o stanie zdrowia pacjenta na sali chorych.

W trakcie wykonywania bieżących czynności medycznych, w tym w trakcie obchodu lekarskiego/pielęgniarskiego, na sali mogą przebywać wyłącznie osoby uprawnione, tj. personel medyczny, opiekun faktyczni opiekunowie ustawowi pacjenta małoletniego, całkowicie ubezwłasnowolnionego lub niezdolnego do świadomego wyrażenia zgody.

SŁOWA KLUCZOWE
Ministerstwo Zdrowia   RODO  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.