PARTNER PORTALU
partner portalu

Reklamacja usługi stomatologicznej coraz częściej używaną bronią pacjenta

sta
22-08-2014, 08:04
Reklamacja usługi stomatologicznej coraz częściej używaną bronią pacjenta Reklamacja usługi (foto: sxc.hu)
Przez rok od wykonania usługi dentystycznej pacjent na prawo ją zareklamować - wynika z Kodeksu cywilnego.

Pacjent, niezadowolony ze zrealizowanej usługi stomatologicznej, może w ciągu 12 miesięcy od jej wykonania zwrócić się do usługodawcy, aby ten ponownie wykonał zabieg (w celu uzyskania pożądanego efektu).

Osoba leczona ma prawo zaproponować termin, w którym chce, żeby nastąpiła korekta usługi. Z kolei dentysta ma obowiązek ustosunkować się do żądania konsumenta w ciągu 14 dni. Brak odpowiedzi, uważa się, że uznanie żądania pacjenta. W tej sytuacji „poprawiana" usługa powinna być wykonana za darmo.

Najczęściej bywa, że wada nie jest znacząca, w związku z czym klient nie ma podstaw, aby żądać zwrotu zapłaconej kwoty. W takiej sytuacji pojawia się pole do negocjacji na temat obniżenia ceny.

Co, jeśli przeprowadzenie zabiegu wiązałoby się z wysokimi kosztami, przekraczającymi cenę pierwotnie wykonanej usługi? W takiej sytuacji dentysta może uzgodnić z pacjentem zwrot pobranej opłaty za wadliwie zrealizowaną usługę.

Zasady te wynikają m.in. z:

Art. 637. par. 1. Jeżeli dzieło ma wady, zamawiający może żądać ich usunięcia, wyznaczając w tym celu przyjmującemu zamówienie odpowiedni termin z zagrożeniem, że po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu nie przyjmie naprawy. Przyjmujący może odmówić naprawy, gdyby wymagała nadmiernych kosztów.

Par. 2. Gdy wady usunąć się nie dadzą albo gdy z okoliczności wynika, że przyjmujący zamówienie nie zdoła ich usunąć w czasie odpowiednim, zamawiający może od umowy odstąpić, jeżeli wady są istotne; jeżeli wady nie są istotne, zamawiający może żądać obniżenia wynagrodzenia w odpowiednim stosunku. To samo dotyczy wypadku, gdy przyjmujący zamówienie nie usunął wad w terminie wyznaczonym przez zamawiającego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH