• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Reklamacja na leczenie stomatologiczne

Rzeczpospolita/szaft
05-11-2014, 14:58
Reklamacja na leczenie stomatologiczne Kiedy pacjent może reklamować usługę wykonaną w naszym gabinecie (fot. Fotolia/PTWP)
Jeżeli od wykonania usługi stomatologicznej nie minął jeszcze rok, pacjent ma prawo złożyć reklamację do dentysty, który wykonał usługę - przypomina ”Rzeczpospolita”.

W zależności od tego, co jest przedmiotem usługi medycznej, umowa dentysty z pacjentem będzie umową o dzieło lub inną umową wzajemną o charakterze podobnym, przez którą przyjmujący zamówienie podmiot prowadzący działalność leczniczą zobowiązał się do osiągnięcia określonego rezultatu - efektu zdrowotnego lub estetycznego (wyrok Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z 9 lipca 2010 r., sygn. akt I ACa 655/10).

Pacjent ma prawo reklamować źle wykonaną usługę dentystyczną (np. źle wykonaną plombę czy protezę), żądając usunięcia wady i wyznaczając dentyście odpowiedni termin do jej usunięcia. Takie żądanie może być wysunięte w ciągu roku od źle wykonanej usługi stomatologa. Dentysta ma obowiązek bezpłatnie dokonać poprawek.

Zwrotu ceny za wykonaną usługę pacjent może żądać, gdy stomatolog odmówi wykonania ponownego leczenia albo w odpowiednim czasie nie wykona tej usługi (gdy wada jest istotna). W przypadku wad nieistotnych, można domagać się obniżenia ceny. To samo dotyczy przypadku, gdy dentysta nie usunął wad w terminie wyznaczonym przez pacjenta.

Prawnicy są podzieleni w opiniach, czy do usług stomatologicznych takich jak np. wykonanie protezy dentystycznej można zastosować przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej . Przeważa pogląd, że jeśli proteza została wykonana niezgodnie z zamówieniem (np. protetyk użył innego koloru niż wybrany przez klienta), można żądać dokonania poprawek albo wymiany. Gdy to będzie niemożliwe lub spowoduje znaczne niedogodności dla klienta, może on żądać zwrotu ceny albo domagać się obniżenia ceny.

Istotą umowy między pacjentem a lekarzem stomatologiem nie jest wykonanie tylko samej protezy, ale całość usługi polegającej na należytym zbadaniu pacjenta, wykonaniu niezbędnych pomiarów i odcisków szczęki, zamówieniu protezy, a potem prawidłowym jej dopasowaniu - wszystko zgodnie z zasadami sztuki medycznej. Nie można więc traktować tej usługi tylko jako wykonania na zamówienie pacjenta samej protezy.

Więcej: rzeczpospolita.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.