PARTNER PORTALU
partner portalu

Reklama nie jest dźwignią praktyki stomatologicznej

26-08-2012, 07:31
Stomatolog nie ma prawa się reklamować
Stomatolog nie ma prawa się reklamować
Samorząd lekarski co i raz przypomina o powinnościach swoich członków (np. o płaceniu składek) i o konieczności przestrzegania zasad etyki lekarskiej (np. nieuleganie pokusie reklamowania świadczonych usług).

Okręgowe Rady Lekarskie co i raz przypominają, że żaden z podmiotów wykonujących działalność leczniczą nie może reklamować swoich usług (art. 14 ustawy o działalności leczniczej).

Stomatolog, który reklamuje prowadzoną praktykę, może narazić się na odpowiedzialność zawodową, bo w ten sposób narusza zasady etyki zawodowej (art. 63 i 65 Kodeksu Etyki Lekarskiej).

Z przepisów tych wynika, że lekarz buduje zawodową opinię jedynie w oparciu o wyniki swojej pracy, dlatego wszelkie reklamowanie się jest zabronione.

Czego nie wolno?

Lekarz nie powinien wyrażać zgody na używanie swego nazwiska i wizerunku dla celów komercyjnych.

Czego jeszcze nie wolno?

Lekarzowi nie wolno narzucać swych usług chorym lub pozyskiwać pacjentów w sposób niezgodny z zasadami etyki i deontologii lekarskiej oraz lojalności wobec kolegów.

Jak straszą?

Niezależnie od odpowiedzialności zawodowej lekarz reklamujący swoje usługi może narazić się na:

- karę aresztu,

- ograniczenia wolności,

- grzywny.

Zgodnie z art. 147a Kodeksu wykroczeń takiej karze podlega osoba, która podaje do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych mające formę i treść reklamy.

Czy ktoś wie co jest reklamą?

Nie od dzisiaj prawnicy wiodą spór co jest informacją a co reklamą (także ze względu na konsekwencje podatkowe).

Przeważa pogląd, że z reklamą będziemy mieli do czynienia wówczas, gdy przekazywane informacje o świadczeniach zdrowotnych będą zawierały próby nakłonienia pacjenta do skorzystania ze świadczeń poprzez informowanie:

- o promocjach,

- o zniżkach,

- o wszelkiego rodzaju rabatach,

- o programach lojalnościowych,

- o tym, iż z usług danego podmiotu skorzystały inne osoby.

- o nadzwyczajnej skuteczności leczenia np. z uwagi na zastosowaną metodę lub urządzenia medyczne.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH