• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Reklama nie jest dźwignią praktyki stomatologicznej

26-08-2012, 07:31
Stomatolog nie ma prawa się reklamować
Stomatolog nie ma prawa się reklamować
Samorząd lekarski co i raz przypomina o powinnościach swoich członków (np. o płaceniu składek) i o konieczności przestrzegania zasad etyki lekarskiej (np. nieuleganie pokusie reklamowania świadczonych usług).

Okręgowe Rady Lekarskie co i raz przypominają, że żaden z podmiotów wykonujących działalność leczniczą nie może reklamować swoich usług (art. 14 ustawy o działalności leczniczej).

Stomatolog, który reklamuje prowadzoną praktykę, może narazić się na odpowiedzialność zawodową, bo w ten sposób narusza zasady etyki zawodowej (art. 63 i 65 Kodeksu Etyki Lekarskiej).

Z przepisów tych wynika, że lekarz buduje zawodową opinię jedynie w oparciu o wyniki swojej pracy, dlatego wszelkie reklamowanie się jest zabronione.

Czego nie wolno?

Lekarz nie powinien wyrażać zgody na używanie swego nazwiska i wizerunku dla celów komercyjnych.

Czego jeszcze nie wolno?

Lekarzowi nie wolno narzucać swych usług chorym lub pozyskiwać pacjentów w sposób niezgodny z zasadami etyki i deontologii lekarskiej oraz lojalności wobec kolegów.

Jak straszą?

Niezależnie od odpowiedzialności zawodowej lekarz reklamujący swoje usługi może narazić się na:

- karę aresztu,

- ograniczenia wolności,

- grzywny.

Zgodnie z art. 147a Kodeksu wykroczeń takiej karze podlega osoba, która podaje do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych mające formę i treść reklamy.

Czy ktoś wie co jest reklamą?

Nie od dzisiaj prawnicy wiodą spór co jest informacją a co reklamą (także ze względu na konsekwencje podatkowe).

Przeważa pogląd, że z reklamą będziemy mieli do czynienia wówczas, gdy przekazywane informacje o świadczeniach zdrowotnych będą zawierały próby nakłonienia pacjenta do skorzystania ze świadczeń poprzez informowanie:

- o promocjach,

- o zniżkach,

- o wszelkiego rodzaju rabatach,

- o programach lojalnościowych,

- o tym, iż z usług danego podmiotu skorzystały inne osoby.

- o nadzwyczajnej skuteczności leczenia np. z uwagi na zastosowaną metodę lub urządzenia medyczne.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.