PARTNER PORTALU
partner portalu

Reklama Dropingo - kropli barwiących nie umyte zęby wprowadza w błąd

ms
11-01-2019, 08:09
Reklama Dropingo - kropli barwiących nie umyte zęby wprowadza w błąd Reklama w wybojami (foto: pixabay)
Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy uznał, że reklama radiowa Dropingo kropli barwiących nieumyte zęby wprowadza w błąd. Poszło o sformułowanie, iż po użyciu płynu barwiącego osad nazębny można mieć „pewność, że zęby dziecka są czyste i zdrowe".

Fakt, że to odważne stwierdzenie, gdyż sugerujące, że po użyciu płynu barwiącego osad nazębny Dropingo - zęby dziecka będą czyste i zdrowe. Nikt przy zdrowych zmysłach takiego wniosku na swój użytek z pewnością nie może wysnuć. Problem w tym, że nikt też nie zagwarantował, iż wszyscy odbiory reklam są osobami myślącymi zdroworozsądkowo. W tej sytuacji Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy wydał oświadczenie, w którym można m.in. przeczytać:  

Zespół uznał, iż oceniana reklama, informując, że po użyciu płynu barwiącego osad nazębny Dropingo można mieć „pewność, że zęby dziecka są czyste i zdrowe" - może nadużywać zaufanie odbiorców, wykorzystywać ich brak doświadczenia lub wiedzy oraz wprowadzać w błąd w odniesieniu do istotnych cech, w tym właściwości reklamowanego produktu.

Zespół zwrócił uwagę, iż zgodnie z przeznaczeniem produkt jest polecany dla dzieci w celu wskazania niedoczyszczonych miejsc i motywacji do starannej higieny jamy ustnej, a także dla dorosłych chcących poprawić technikę szczotkowania zębów. Produkt wybarwiający miejsca niedoczyszczone nie posiada zatem właściwości leczniczych, ani też nie pozwala „typowemu konsumentowi" nie będącemu dentystą, na ocenę doczyszczenia miejsc trudno dostępnych (takich jak przestrzenie międzyzębowe, a szczególnie powierzchnie styczne zębów). Produkt pomaga jedynie zweryfikować dokładne umycie zębów, tym samym nieuzasadnione było zawarcie w reklamie zapewnienia o stanie zdrowia zębów.

Jednocześnie, Zespół nie dopatrzył się w ocenianej reklamie naruszenia dobrych obyczajów uznając, że reklama była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej, z należytą starannością.

Reklamodawca (Aflofarm Farmacja Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Pabianicach) nie brał udziału w postępowaniu i nie odniósł się do oceny Zespołu Orzekającego. Nie musiał, gdyż Komisja Etyki Reklamy nie jest organem właściwym do oceny zgodności z przepisami prawa. Zbadanie zarzutów i dokonanie wiążącej oceny przekazu reklamowego pod kątem jego zgodności z prawem to już zupełnie inna historia, jeszcze nienapisana.

Misją Związku Stowarzyszeń Rady Reklamy jest dbanie o to, aby przekaz reklamowy, bez względu na to gdzie się pojawia, był uczciwy oraz zgodny ze standardami określonymi przez Kodeks Etyki Reklamy. Rada Reklamy przeciwdziała rozpowszechnianiu reklam, które wprowadzają w błąd, naruszają podstawowe wartości społeczne, czy też zagrażają uczciwej konkurencji.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
reklama   higiena jamy ustnej  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.