PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Przetrwały ząb mleczny zamienił się w trwały proces sądowy

ms
13-08-2018, 10:05
Przetrwały ząb mleczny zamienił się w trwały proces sądowy Dentystka nie zawiniła rozczarowaniu pacjenta (foto: pixabay)
Dentystka poinformowała pacjenta, że najbardziej fizjologicznym sposobem usunięcia anomalii, w postaci przetrwałego zęba mlecznego u osoby dorosłej, jest zastosowanie leczenia ortodontycznego aparatem stałym przez okres ok. 2 lat oraz o tym, że elementem takiego leczenia będzie usunięcie zęba mlecznego. Pacjent przystał na leczenie, ale później zdanie zmienił.

Problem w tym, że zmiana zdania nastąpiła już po usunięciu zęba. Zirytowany pacjent obstawał przy tym, iż dentystka nie poinformowała go wyraźnie jak będzie przebiegał proces leczenia i z jakimi problemami wiąże się terappia. Brak tej wiedzy, skutkującej poddaniu się uciążliwej terapii, rozżalony pacjent wyliczył na bez mała 5 tys. zł zadośćuczynienia i o taką kwotę wystąpił do sądu.

Konsultacje, konsultacje
Dentystka, po zbadaniu stanu uzębienia, poinformowała pacjenta, że występuje u niego przetrwały ząb mleczny, co nie jest stanem normalnym i zaleciła powodowi konsultację u ortodonty oraz wykonanie zdjęć RTG.

Pacjent wykonał zdjęcia RTG szczęki, a następnie odbył konsultacje u dwóch ortodontów, gdzie poinformowano go o tym, że leczenie uzębienia polegałoby na założeniu aparatu ortodontycznego.

Decyzja o leczeniu
Pacjent podjął decyzję o rozpoczęciu leczenia ortodontycznego. Ze względu na taką decyzję dentystka przeprowadziła u pacjenta zabieg ekstrakcji przetrwałego zęba mlecznego ze względów ortodontycznych.

Ekstrakcja zęba mlecznego przebiegła bez żadnych komplikacji.

Wizyty odbywały się w ramach świadczeń medycznych finansowanych przez NFZ.

Opcja leczenia
Ortodonta przedstawił powodowi dwie metody leczenia. Pierwsza z nich miała polegać na usunięciu przetrwałego zęba mlecznego, a następnie na stosowaniu aparatu ortodontycznego na żuchwę i szczękę.

Druga metoda leczenia polegałaby na stosowaniu dwóch aparatów ortodontycznych bez uprzedniego usunięcia zęba mlecznego. 

Ortodonta poinformował pacjenta, że druga metoda wiązałaby się z gorszymi wynikami leczenia ortodontycznego. Lekarz dentysta powiedział także powodowi o tym, że rokowania co do przetrwałego zęba mlecznego są niepewne, co oznacza, że ząb ten może wypaść w niedającym się przewidzieć terminie, np. kilku miesięcy.

Leczenie z dużą dawką niepewności
W trakcie kolejnej wizyty ortodonta przedstawił pacjentowi dokument zawierający informacje o możliwych powikłaniach związanych ze stosowaniem aparatów ortodontycznych oraz proponowany plan leczenia, zakładający zastosowanie aparatu stałego ceramicznego górnego i dolnego. Na wizytę tą powód zgłosił się już po usunięciu zęba mlecznego. W trakcie przymierzania przez powoda elementów ortodontycznych w pewnym momencie pacjent oświadczył, że rezygnuje z leczenia i na tym wizyta się zakończyła.

Po pewnym czasie mężczyzna zgłosił się ponownie do gabinetu ortodontycznego wyraził wolę kontynuowania leczenia. Pacjent podpisał wówczas przedstawiony mu na piśmie plan leczenia. Ortodonta założył powodowi stały aparat ortodontyczny na szczękę.

SŁOWA KLUCZOWE
ortodoncja   błąd dentysty  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.