PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Primum Non Nocere: dentyści zajmują czołowe miejsce na czarnej liście pacjentów

ms
31-03-2016, 10:22
Primum Non Nocere: dentyści zajmują czołowe miejsce na czarnej liście pacjentów Pacjent u dentysty: roszczeniowy, czy zniewolony? (foto: pixabay)
Stowarzyszenie Pacjentów Primum Non Nocere podaje, że lekarze dentyści reprezentują jedną z sześciu sfer usług medycznych, co do których najwięcej jest skarg ze strony rozżalonych pacjentów.

Stowarzyszenie Pacjentów Primum Non Nocere, prowadzące statystykę błędów lekarskich, informuje, że 90 proc. skarg pacjentów dotyczy: zakażeń wewnątrzszpitalnych, lekceważenia objawów udarów i zawałów, uszkodzenia nerwów po operacji tarczycy, pozostawienia ciała obcego po zabiegu chirurgicznym, zaniedbań ze strony pracowników oddziałów położnictwa. W grupie tej znalazły się także poczynania lekarzy dentystów.

Sytuacja ta zaniepokoiła szczególnie posłankę Agnieszkę Hanajczyk, według której sądy lekarskie bardzo rzadko orzekają o winie lekarzy. - Mówi się wprost o „solidarności” środowiska. To pacjent musi często samodzielnie udowadniać winę lekarza i to zwykle rodzina lub media doprowadzają do wskazania winy lekarzowi lub lekarzowi dentyści, a nie jego przełożony lub prokuratura. Sprawy błędów są niestety często tuszowane, a winnych nie ma – przekonuje w interpelacji poselskiej Agnieszka Hanajczyk.

Relacjonuje ona, że według danych Stowarzyszenia Pacjentów Primum Non Nocere rocznie dochodzi do ok. 20 - 30 tys. zdarzeń wynikających z błędów w ochronie zdrowia. Tymczasem wyroków uznających błędy medyków jest zaledwie 200 - 300. Liczba zgonów z powodu zakażeń szpitalnych sięga ok. 50 tys. rocznie. Co ciekawe, wygranych przez pacjentów spraw, w których udowodniono winę lekarza lub szpitala jest zaledwie kilkadziesiąt rocznie.

Wobec takiej sytuacji posłanka pyta ministra zdrowia:
- jakie działania podejmuje Ministerstwo Zdrowia, aby ograniczyć liczbę błędów lekarskich;
- jak MZ wspiera pacjentów, aby łatwiej mogli dochodzić swoich praw w przypadku błędów w sztuce lekarskiej;
- czy MZ planuje kampanię informacyjną dla pacjentów, aby poinformować ich, jak i gdzie powinni dochodzić swoich praw.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
błąd dentysty   pacjent   Primum Non Nocere  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.