PARTNER PORTALU
partner portalu

Primum Non Nocere: dentyści zajmują czołowe miejsce na czarnej liście pacjentów

ms
31-03-2016, 10:22
Primum Non Nocere: dentyści zajmują czołowe miejsce na czarnej liście pacjentów Pacjent u dentysty: roszczeniowy, czy zniewolony? (foto: pixabay)
Stowarzyszenie Pacjentów Primum Non Nocere podaje, że lekarze dentyści reprezentują jedną z sześciu sfer usług medycznych, co do których najwięcej jest skarg ze strony rozżalonych pacjentów.

Stowarzyszenie Pacjentów Primum Non Nocere, prowadzące statystykę błędów lekarskich, informuje, że 90 proc. skarg pacjentów dotyczy: zakażeń wewnątrzszpitalnych, lekceważenia objawów udarów i zawałów, uszkodzenia nerwów po operacji tarczycy, pozostawienia ciała obcego po zabiegu chirurgicznym, zaniedbań ze strony pracowników oddziałów położnictwa. W grupie tej znalazły się także poczynania lekarzy dentystów.

Sytuacja ta zaniepokoiła szczególnie posłankę Agnieszkę Hanajczyk, według której sądy lekarskie bardzo rzadko orzekają o winie lekarzy. - Mówi się wprost o „solidarności” środowiska. To pacjent musi często samodzielnie udowadniać winę lekarza i to zwykle rodzina lub media doprowadzają do wskazania winy lekarzowi lub lekarzowi dentyści, a nie jego przełożony lub prokuratura. Sprawy błędów są niestety często tuszowane, a winnych nie ma – przekonuje w interpelacji poselskiej Agnieszka Hanajczyk.

Relacjonuje ona, że według danych Stowarzyszenia Pacjentów Primum Non Nocere rocznie dochodzi do ok. 20 - 30 tys. zdarzeń wynikających z błędów w ochronie zdrowia. Tymczasem wyroków uznających błędy medyków jest zaledwie 200 - 300. Liczba zgonów z powodu zakażeń szpitalnych sięga ok. 50 tys. rocznie. Co ciekawe, wygranych przez pacjentów spraw, w których udowodniono winę lekarza lub szpitala jest zaledwie kilkadziesiąt rocznie.

Wobec takiej sytuacji posłanka pyta ministra zdrowia:
- jakie działania podejmuje Ministerstwo Zdrowia, aby ograniczyć liczbę błędów lekarskich;
- jak MZ wspiera pacjentów, aby łatwiej mogli dochodzić swoich praw w przypadku błędów w sztuce lekarskiej;
- czy MZ planuje kampanię informacyjną dla pacjentów, aby poinformować ich, jak i gdzie powinni dochodzić swoich praw.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
pacjent   Primum Non Nocere   błąd dentysty  

POLECAMY W SERWISACH