PARTNER PORTALU
partner portalu

Prezentacja w branży medycznej w koszt uzyskania przychodu

ms
18-12-2018, 10:05
Prezentacja w branży medycznej w koszt uzyskania przychodu Spotkania biznesowe z lekarzami i lekarzami dentystami (foto: pixabay)
Coraz częściej firmy z branży stomatologicznej organizują spotkania z udziałem osób zainteresowanych ich sprzętem, materiałami lub metodą leczenia. Co z wydatkami na poczęstunek dla uczestników prezentacji?

Oczywiście to pytanie należy zadać w kontekście przepisów odnoszących się do wydatków na reprezentację lub reklamę.

Przepisy dotyczące podatku dochodowego zawierają katalog wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów. Takimi wydatkami są koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych (art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT).

A zatem żadnych szans?

Nadzieja jest. Coraz częściej pracownicy urzędów skarbowych przychylnie patrzą na podatników, którzy promują swoją działalność podczas spotkań z klientami, uzupełnianych degustacjami posiłków i napojów.

Z wyroku NSA z 17 czerwca 2013 r. (sygn. akt II FSK 702/11) wynika, że to, co niegdyś uznawano za reprezentację, obecnie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, a to ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej. W ocenie sędziów, w wielu przypadkach bez spotkań z potencjalnymi klientami w zasadzie nie jest możliwe prowadzenie działalności gospodarczej – uzyskiwanie przychodów podlegających opodatkowaniu. Wydatki związane z poczęstunkiem dla osób będących klientami muszą być uznane za koszt uzyskania przychodów, nie ulega bowiem wątpliwości, że stworzenie właściwego klimatu dla prowadzonej działalności rodzi skutek w postaci zwiększenia przychodu.

W trakcie tego typu spotkań można zorganizować poczęstunek i ten fakt nie powinien budzić zastrzeżeń urzędników. Oczywiście nie należy przesadzać z wystawnością – serwując najdroższe, wyszukane potrawy i łącząc je z dużą  ilością alkoholu oraz z występami artystycznymi.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 2 kwietnia 2015 r. (III SA/Wa 3493/12) wskazał, że wydatki na poczęstunek powinny być potraktowane tak jak wydatki na reklamę oraz wydatki na organizację konferencji naukowych dla lekarzy, lekarzy dentystów albo innych zawodów, których przedstawiciele mogą wpływać na decyzje konsumenckie bezpośrednich adresatów towarów lub usług. W tym kontekście można wskazać chociażby na sprzedających pasty oraz szczoteczki do zębów. Wszystkie takie wydatki mają cechy reklamy, gdyż zmierzają do zwiększenia zainteresowania towarem lub usługą, najpierw u przedstawicieli tych zawodów, a docelowo – u ostatecznych, potencjalnych konsumentów.

Wiele się zmieniło, jednak ostateczne zdanie należy oczywiście do urzędników aparatu skarbowego, którzy szczególnie podejrzliwie traktują działania promocyjne w branży medycznej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.