• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Piotr Godleś: obsługa reklamacji w gabinetach stomatologicznych

Piotr Godleś
30-01-2014, 07:58
Piotr Godleś: obsługa reklamacji w gabinetach stomatologicznych Piotr Godleś: obsługa reklamacji w gabinetach stomatologicznych (część I) (Fot. archiwum prywatne)
Wielu lekarzy uważa, że reklamacja uderza w ich wizerunek osoby o wysokich umiejętnościach zawodowych. Traktują ją jak osobistą porażkę i często niestety podchodzą do niej dość ambicjonalnie. W konsekwencji nastawienie do pacjenta z reklamacją zazwyczaj pozostawia wiele do życzenia. Takie zachowania wynikają z błędnego założenia, że reklamacja to coś złego, a pacjent który dochodzi swoich praw jest roszczeniowy. Wychodząc z takiego założenia mimowolnie zaczynamy uruchamiać zachowania, które sprawiają, że podejście pracowników gabinetu do pacjenta zgłąszającego zastrzeżenia jest chłodne, a bywa nawet, że wrogie.

Nikt nie lubi gdy okazuje się, że jego praca nie jest pozbawiona wad. Za to każdy chce być uważany i uważać się za najlepszego specjalistę. Tym bardziej osobiście odbierane są informacje dotyczące nieprawidłowości w wykonywanej pracy.

Nie tyle fakt reklamacji jest zły, co niewłaściwe jest podejście do tego zagadnienia. W wielu przypadkach reklamacja usług kończy dalszą współpracę pomiędzy lekarzem a pacjentem. Niestety lekarz po nieefektywnie przeprowadzonym procesie reklamacji pozostaje na gorszej pozycji.

Niezadowolony pacjent jest jak najlepsza i najbardziej skuteczna antyreklama gabinetu. Warto przygotować się do tego i opracować własny proces tzw. „service recovery" czyli system naprawy, aby nie dopuścić do błędów, których konsekwencje mogą być dla praktyki mocno odczuwalne. 

Reklamacja: zjawisko naturalne

Na początek, wprowadzę pewne założenia dotyczące procesu reklamacji.

Po pierwsze, reklamacje są zjawiskiem naturalnym. Tam, gdzie „coś się robi" istnieje ryzyko popełnienia błędów.

Po drugie, nie warto podchodzić do reklamacji w sposób ambicjonalny.

Po trzecie, pacjent, który przychodzi do gabinetu nie jest roszczeniowym, czy co gorsza „trudnym pacjentem". Jest po prostu klientem, który przychodzi do gabinetu z pewnym problemem. Zamiast walczyć wystarczy naprawić. 

To założenie będzie przyświecać temu artykułowi. Ci którzy uważają reklamację za porażkę najczęściej starają się wybrnąć tak, aby zachować dobre zdanie na swój temat. Niejednokrotnie kończy się na zarzucaniu pacjentowi próby wyłudzenia darmowego leczenia.
Jednak kiedy spojrzymy na reklamację z perspektywy pewnej możliwości, sytuacja staje się o wiele lżejsza do przebrnięcia. Co więcej jest okazją do weryfikacji poziomu usług w danej klinice.

Zapamiętaj!

 

  • Gdy reklamacja została zgłoszona telefonicznie lub mailowo zaproponuj wizytę w gabinecie. Większość osób hamuje się przed okazywaniem prawdziwej złości twarzą w twarz. Pokaż, że naprawdę chcesz rozwiązać problem i naprawić popełniony błąd.
  • W sytuacji gdy masz do czynienia z pacjentem silnie wzburzonym mów spokojnie i powoli, staraj się używać niższego tonu głosu. Wpłyniesz na pacjenta w subtelny sposób obniżając napięcie i zyskasz możliwość zapanowania nad sytuacją. Nie eskalujesz konfliktu poprzez wzrost własnego poziomu stresu.
  • Większość osób, gdy uświadamia sobie, że roszczenie pacjenta nie jest uzasadnione czuje gniew. Jest ona tym silniejsza im większe jest poczucie niesprawiedliwej krytyki pod adresem twoim czy kliniki. Naucz się umiejętności zarządzania gniewem, która pozwoli ci zachować spokój w takich sytuacjach.

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.