PARTNER PORTALU
partner portalu

Pacjentka żądała od dentystki 17 tys. zł, nie dostała nic

WSA, ms
28-11-2014, 07:54
Pacjentka żądała od dentystki 17 tys. zł, nie dostała nic Nie było błędu dentystki (foto: sxc.hu)
Sprawa, jak zwykle dotyczyła niezadowolenia pacjenta z rezultatu leczenia. Rzecz w tym, że samo niezadowolenie to za mało.

Do gabinetu dentystycznego trafiła pacjentka, u której rozpoznano: - zgryz urazowy, - chorobę przyzębia, - braki zębów, - użytkowaną, połamaną i ogólnie zniszczoną oraz przebarwioną od nikotyny „mikroprotezę" uzupełniającą ząb, - obecność dużej ilości osadu nikotynowego na zębach, - występowanie fetoru ex ore.

Wykonane przez podjęciem leczenia zdjęcie pantomograficzne wykazało: - w odcinkach bocznych w szczęce i w żuchwie istnienie ognisk zapalnych, - nieszczelne korony protetyczne, - próchnicę wtórną, - „próby" leczenia endodontycznego, - zaniki przyzębia, - złamane narzędzie kanałowe w zębie. W odcinku przednim w żuchwie stwierdzono wykonanie koron protetycznych i ogniska zapalne rozwijające się przy korzeniach zębów skutkujące podejrzeniem rozwijających się torbieli korzeniowych. Zaobserwowano również ruchomość jednego z zębów, który wykazywał cechy zwichnięcia.

W czasie jednej z kolejnych wizyt podjęto decyzję o ekstrakcji zęba, a to ze względu na jego stan kliniczny. Po dokonaniu zabiegu pacjentkę zaopatrzono w tymczasowy most poekstrakcyjny. Na wyraźną prośbę leczonej, dentystka podjęła próbę uratowania zębów, pomimo wskazań do ich ekstrakcji. Dentystka przedstawiła pacjentce wariantowy plan leczenia, którego zainteresowana- choć się z nim zapoznała - nie podpisała.
Niedługo po tym zdarzeniu leczona zrezygnowała z usług dentystki i zażądała wydania dokumentacji medycznej. Całkowity koszt leczenia stomatologicznego u pozwanej wyniósł 6, 05 tys. zł, o czym świadczą wystawione paragony.

Pacjentka, niezadowolona z przebiegu leczenia, skierowała sprawę do sądu. Powódka, zażądała zadośćuczynienia i odszkodowania, za niezgodne ze sztuką lekarską wykonanie przez pozwaną zabiegów stomatologicznych. Powódka podała, że mimo istnienia planu leczenia, nie był on przez pozwaną przestrzegany. Usług nie wykonywano terminowo, gdyż wizyty wielokrotnie przekładano.
Dentystka, u której powódka kontynuowała leczenie po rezygnacji z usług pozwanej, miała ponoć liczne wątpliwości co do sposobu prowadzonego leczenia przez pozwaną. Powódka, za wizyty naprawcze u innych stomatologów zapłaciła łącznie 6 tys. zł.

Sąd dopuścił dowód z opinii biegłego sądowego z zakresu protetyki stomatologicznej. Biegły podał, że po analizie modeli orientacyjnych oraz propozycji planów leczenia (do którego w konsekwencji nie doszło) podjęte przez dentystkę czynności zostały wykonane prawidłowo i zgodnie z aktualną wiedzą i procedurami. Nie budzi także zastrzeżeń wykonana, jako jedyna, praca protetyczna w postaci mostu czasowego.

SŁOWA KLUCZOWE
błąd dentysty   pacjent nie płaci   WSA   pacjenci  

POLECAMY W SERWISACH