PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Pacjent za nieprawidłowe leczenie ortodontyczne bezskutecznie domagał się 29,53 tys. zł

ms
18-02-2016, 08:55
Pacjent za nieprawidłowe leczenie ortodontyczne bezskutecznie domagał się 29,53 tys. zł Błąd w sztuce, czy nieuprawnione żądania pacjenta (foto: pixabay)
W wyniku nieprawidłowego założenia aparatu ortodontycznego, doszło do uszkodzenia przednich górnych siekaczy przez dolne zamki aparatu, zdarcie szkliwa oraz powstanie ubytków w zębach - twierdzili przedstawiciele małoletniego pacjenta i z tego tytułu domagali się 29,53 tys. zł. Nie dostali ani złotówki.

Pacjent: wszystko było nie tak
O jakie pieniądze chodziło? O  12 330,72 zł - tytułem odszkodowania za dotychczas poniesione koszty leczenia, o 13 600 zł - tytułem odszkodowania na koszty przyszłego leczenia, 3 600 zł - tytułem kosztów zastępstwa prawnego na etapie postępowania likwidacyjnego.

Przedstawiciele małoletniego pacjenta wskazali, że w wyniku nieprawidłowego założenia aparatu ortodontycznego, doszło do: uszkodzenia przednich górnych siekaczy (przez dolne zamki aparatu), zdarcia szkliwa oraz powstania ubytków w zębach.

Zakończenie leczenia przez dentystkę nastąpiło przede wszystkim w związku ze stwierdzeniem, iż wobec nieprawidłowego założenia aparatu ortodontycznego - w dużym stopniu zostały uszkodzone zęby stałe, szczęki pacjenta, jak również z powodu tego, iż leczenie nie przynosiło pożądanych rezultatów. Dalsze leczenie uzębienia było i nadal jest prowadzone przez innego lekarza ortodontę.

Pozwany: wszystko zostało załatwione
Pozwany ubezpieczyciel wniósł o oddalenie powództwa, gdyż wypłacił już pacjentowi 5 tys. zł - tytułem zadośćuczynienia za doznaną krzywdę oraz 70 zł - jako zwrot kosztów leczenia. Przedstawiciele firmy ubezpieczeniowej wskazywali jednocześnie, że pacjent nie przedłożył faktur, czy rachunków związanych z leczeniem naprawczym. Powód w żaden sposób nie wykazał również, czego mają dotyczyć dochodzone przewidywane koszty przyszłego leczenia.

Dentystka: wszystko było w porządku
Uczestnicząca w procesie dentystka twierdziła, że wykonywała wszystkie procedury i świadczenia medyczne według swojej najlepszej wiedzy, należytej staranności i zgodnie z dostępną wiedzą.

Ortodontka założyła kompletny aparat ortodontyczny na zęby szczęki oraz żuchwy wraz założeniem powierzchni nagryzowych, jak również wydała chłopcu zestaw higieniczny oraz materiały informacyjne i pouczyła go o sposobie dbałości o cały aparat ortodontyczny, w tym ograniczeniu w spożywaniu twardych pokarmów. Kolejna planowa wizyta kontrolna miała odbyć się po ośmiu tygodniach. W tzw. międzyczasie doszło jednak do nieplanowanych wizyt z powodu odklejania się zamków i pękania łuku.

Leczenie było kontynuowane, w ramach którego odbyło się 15 wizyt. Dalsza współpraca zakończyła się definitywnie w związku ze zgłoszeniem szkody przez matkę powoda do ubezpieczyciela lekarza leczącego.

Dentystka: wszystko było nie tak, ale po stronie pacjenta 
Powód nie utrzymywał wymaganej higieny, a jego zachowanie cechowało się brakiem staranności w prawidłowym obchodzeniu się z aparatem ortodontycznym, co skutkowało pękaniem jednego z elementów i koniecznością wykonywania napraw. Ważną okolicznością, skutkującą zakończeniem współpracy, był również fakt braku dobrej komunikacji z matką powoda i jej partnerem, który przychodził z powodem na kolejne wizyty.

Lekarz ortodonta stwierdziła u powoda wadę zgryzu w postaci retruzji siekaczy górnych, tyłozgryz asymetryczny, stłoczenie siekaczy dolnych i górnych oraz pogłębiony nagryz w odcinku przednim. Dentystka zaproponowała leczenie aparatem stałym na górny i dolny łuk zębowy, z zamkami samoligatorującymi.

SŁOWA KLUCZOWE
ortodoncja   sąd   odszkodowanie  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.