PARTNER PORTALU
partner portalu

Pacjent roszczeniowy, a przy tym „na NFZ"

ms
29-05-2015, 13:06
Pacjent roszczeniowy, a przy tym „na NFZ Pacjent wybitnie roszczeniowy (foto: sxchu)
Życie, jak zwykle, bogatsze jest od przepisów je regulujących. Z tego też względu lekarze dentyści ciągle mają pytania w jaki sposób postępować z pacjentami, którzy wiedzą lepiej.

Tak było w przypadku jednego z pacjentów, który nie wyrażał zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach związanych z udzieleniem świadczeń stomatologicznych. Jak postępować z takim pacjentem? Osoba ta twierdzi, iż może korzystać z usług lekarza dentysty w ramach NFZ bez wyrażania zgody na przetwarzanie danych osobowych.

NFZ wyjaśnia, że - co do zasady - od uzyskania zgody pacjenta na przetwarzanie danych osobowych, nie można warunkować udzielenia świadczenia w ramach umowy z NFZ.

Sam Fundusz uprawniony jest do przetwarzania danych osobowych z mocy ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Należy jednak pamiętać, iż każdy świadczeniodawca posiada status administratora danych osobowych w rozumieniu ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych Dz.U.2002 r. nr 101 poz.926,ze zm. W związku z tym ciążą na nim określone, wynikające z tego aktu, obowiązki.

Drugi problem.
Pacjentka dwa razy nie przyszłą na umówioną wizytę stomatologiczną, tłumacząc "bo nie mogłam, zapomniałam", odpowiada przy tym lekceważąco. Czy lekarz dentysta mam prawo nie zapisywać takiej pacjentki obawiając się, że ta sytuacja znów się powtórzy?

W odpowiedzi NFZ przypomina, że o zapisie decyduje lekarz, jeżeli pacjent notorycznie nie zgłasza się na wizyty, nie informuje o ich odwołaniu z wyprzedzeniem - lekarz ma prawo odmówić rejestracji.

Czytaj także: 
Piotr Godleś: obsługa reklamacji w gabinetach stomatologicznych
Tajemnica lekarska, nie używaj jej nawet wobec oskarżeń ze strony pacjenta

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH