• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Odpowiedzialność dentysty za naruszenie prawa pacjenta do poufności medycznej

14-11-2012, 05:57
Odpowiedzialność dentysty za naruszenie prawa pacjenta do poufności medycznej (źródło: sxc.hu)
Odpowiedzialność dentysty za naruszenie prawa pacjenta do poufności medycznej (źródło: sxc.hu)
Zgodnie z art. 13 Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód medyczny, w tym udzielające mu świadczeń zdrowotnych, informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego. Warto o tym pamiętać, ponieważ uchylenie tajemnicy może stanowić podstawę do odpowiedzialności z tytułu zawinionego naruszenia dóbr osobistych pacjenta. Przekonała się o tym m.in. dentystka, która ujawniła w korespondencji z rzecznikiem konsumenta oraz w trakcie rozprawy zaniedbania w jamie ustnej pacjenta.

Sprawa trafiła do biura rzecznika po tym jak pacjent poprosił go o pomoc w rozstrzygnięciu reklamacji protetycznej. Poszkodowany twierdził, że dentystka zwlekała z wydaniem rachunków.

W odpowiedzi na wezwanie rzecznika do udzielenia informacji, dentystka napisała, że "usługa została wykonana prawidłowo w odniesieniu do warunków panujących w jamie ustnej (braki w uzębieniu, zaniedbania higieniczne)". Dodatkowo stwierdziła, że pacjent jest osobą roszczeniową i żyje z pisania skarg".

Pacjent uznał, że została złamana tajemnica lekarska. Ponadto poczuł się zawstydzony przed pracownikiem biura rzecznika komentarzem dentystki. Uznał także, że składanie zeznań przez dentystkę na rozprawie oraz prowadzenie wywiadu chorobowego w obecności pomocy dentystycznej naruszało jego prawo do tajemnicy lekarskiej. Sprawa trafiła do sądu.

Najpierw, Sąd Rejonowy w Lublinie oddalił roszczenie stwierdzając, że ujawnienie tajemnicy lekarskiej wynikało z obowiązku udzielenia informacji rzecznikowi i sądowi.

Dopiero Sąd Okręgowy w Lublinie uznał (sygn. II Ca 349/10), że doszło do naruszenia dóbr osobistych pacjenta i zasądził od dentystki 1 tys. zł zadośćuczynienia. Według sędziego, dentystka powinna się była dowiedzieć, jakie informacje są rzecznikowi potrzebne. I nie przekazywać tych, o które nie prosił, czyli dotyczące leczenia i sposobu wykonania usługi.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.