PARTNER PORTALU
partner portalu

Odpowiedzialność dentysty za naruszenie prawa pacjenta do poufności medycznej

14-11-2012, 05:57
Odpowiedzialność dentysty za naruszenie prawa pacjenta do poufności medycznej (źródło: sxc.hu)
Odpowiedzialność dentysty za naruszenie prawa pacjenta do poufności medycznej (źródło: sxc.hu)
Zgodnie z art. 13 Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód medyczny, w tym udzielające mu świadczeń zdrowotnych, informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego. Warto o tym pamiętać, ponieważ uchylenie tajemnicy może stanowić podstawę do odpowiedzialności z tytułu zawinionego naruszenia dóbr osobistych pacjenta. Przekonała się o tym m.in. dentystka, która ujawniła w korespondencji z rzecznikiem konsumenta oraz w trakcie rozprawy zaniedbania w jamie ustnej pacjenta.

Sprawa trafiła do biura rzecznika po tym jak pacjent poprosił go o pomoc w rozstrzygnięciu reklamacji protetycznej. Poszkodowany twierdził, że dentystka zwlekała z wydaniem rachunków.

W odpowiedzi na wezwanie rzecznika do udzielenia informacji, dentystka napisała, że "usługa została wykonana prawidłowo w odniesieniu do warunków panujących w jamie ustnej (braki w uzębieniu, zaniedbania higieniczne)". Dodatkowo stwierdziła, że pacjent jest osobą roszczeniową i żyje z pisania skarg".

Pacjent uznał, że została złamana tajemnica lekarska. Ponadto poczuł się zawstydzony przed pracownikiem biura rzecznika komentarzem dentystki. Uznał także, że składanie zeznań przez dentystkę na rozprawie oraz prowadzenie wywiadu chorobowego w obecności pomocy dentystycznej naruszało jego prawo do tajemnicy lekarskiej. Sprawa trafiła do sądu.

Najpierw, Sąd Rejonowy w Lublinie oddalił roszczenie stwierdzając, że ujawnienie tajemnicy lekarskiej wynikało z obowiązku udzielenia informacji rzecznikowi i sądowi.

Dopiero Sąd Okręgowy w Lublinie uznał (sygn. II Ca 349/10), że doszło do naruszenia dóbr osobistych pacjenta i zasądził od dentystki 1 tys. zł zadośćuczynienia. Według sędziego, dentystka powinna się była dowiedzieć, jakie informacje są rzecznikowi potrzebne. I nie przekazywać tych, o które nie prosił, czyli dotyczące leczenia i sposobu wykonania usługi.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH