PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Obligatoryjny rejestr ubezpieczenia OC lekarzy dentystów zbędny

Mirosław Stańczyk
15-06-2015, 08:04
Obligatoryjny rejestr ubezpieczenia OC lekarzy dentystów zbędny Rejestr OC lekarzy dentystów
Wymóg corocznego zgłaszania do rejestru podmiotów, wykonujących działalność leczniczą, kopii dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej – jako nieuzasadniony – oceniła KS NRL.

Komisja Stomatologiczna Naczelnej Rady Lekarskiej uważa, że ustawa z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej i rozporządzenie ministra zdrowia z 29 września 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach dokonywania wpisów, zmian w rejestrze oraz wykreśleń z tego rejestru - niezasadnie nałożyły na lekarza i lekarza dentystę wykonującego zawód w formie praktyki zawodowej wymóg corocznego zgłaszania do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą kopii dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 4 lit. a w związku z art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy o działalności leczniczej, lekarz wykonujący zawód w formie indywidualnej albo grupowej praktyki zawodowej ma obowiązek zawrzeć umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej.

Minister finansów rozporządzeniem z 22 grudnia 2011 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotu wykonującego działalność leczniczą określił minimalną sumę gwarancyjną polisy wymaganej od lekarzy prowadzących praktykę, wynosi ona obecnie 75 tys. euro w odniesieniu do jednego zdarzenia oraz 350 tys. euro w odniesieniu do wszystkich zdarzeń, których skutki są objęte umową ubezpieczenia.

W ocenie Komisji Stomatologicznej Naczelnej Rady Lekarskiej, nałożenie na lekarzy i lekarzy dentystów prowadzących praktykę ustawowego obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC jest wystarczające dla osiągnięcia celu założonego przez ustawodawcę w postaci zabezpieczenia pacjenta na wypadek gdyby majątek osobisty lekarza czy lekarza dentysty nie wystarczał na zaspokojenie roszczeń wynikających z ewentualnego błędu medycznego.

Komisja przypomina, że art. 14 ust. 2 pkt. 2 ustawy o działalności leczniczej nałożyły na każdy podmiot wykonujący działalność leczniczą obowiązek udzielenia pacjentowi, na jego wniosek, niezbędnych informacji na temat zawartych przez podmiot umów ubezpieczenia obowiązkowego. Przepis ten wyeliminował ryzyko, że pacjent nie będzie miał możliwości uzyskania informacji, w jakim zakładzie ubezpieczeń dany lekarz wykupił ubezpieczenie. Powyższe uregulowanie ustawowe jest zdaniem Komisji wystarczające.

Nie istnieje zatem rzeczowa potrzeba nakładania na lekarzy i lekarzy dentystów obowiązku zgłaszania co roku do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą informacji o zawarciu umowy ubezpieczenia wraz z kopią dokumentu ubezpieczeniowego. Zgłaszanie takie jest niecelowe jeśli weźmie się dodatkowo pod uwagę, że w rejestrze zamieszcza się tylko informację o okresie, na jaki zawarto umowę ubezpieczenia, zakresie ubezpieczenia i sumie gwarancyjnej. Rejestr podmiotów wykonujących działalność leczniczą nie zawiera natomiast najważniejszych dla pacjenta informacji takich jak numeru polisy, ani nazwy zakładu ubezpieczeń, który zapewnia lekarzowi ochronę ubezpieczeniową. Dane zawarte w rejestrze są zatem nieużyteczne dla ich odbiorcy, ponieważ na ich podstawie pacjent nie jest w stanie określić zakładu ubezpieczeń, do którego można skierować roszczenia.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.