PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

NRL: lekarze i lekarze dentyści nie powinni reklamować wyrobów medycznych

en
21-09-2016, 08:14
NRL: lekarze i lekarze dentyści nie powinni reklamować wyrobów medycznych NRL punktuje reklamy leków i suplementów diety (fot. pixabay)
W reklamie wyrobów medycznych i suplementów diety nie powinni występować lekarze i lekarze dentyści - uważa Prezydium NRL.

Najbardziej niepokojące kwestie związane z reklamą leków, wyrobów medycznych i suplementów diety podkreślane przez Prezydium NRL to:

- szybko rosnąca liczba reklam leków sprzedawanych bez recepty oraz suplementów diety, według raportu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w czterech ogólnopolskich kanałach telewizyjnych wzrosła ona w ciągu ostatnich ośmiu lat ponad 20-krotnie,
- reklamy wprowadzają w błąd pacjenta ponieważ sugerują, że suplementy diety działają podobnie jak leki, dowodzą skuteczności produktów, która nie jest poparta przez rzetelne badania naukowe, a na domiar złego ich opakowania tylko w nieznaczny sposób różnią się od opakowań leków,
- odbiorcy reklamy utwierdzają się w przekonaniu, że stosują skuteczne leczenie i narażają własne zdrowie i zdrowie innych,
- reklamy tworzą fałszywe przekonanie o potrzebie leczenia nieistniejących w rzeczywistości chorób,
- w reklamach występują „pracownicy medyczni”, którzy zachwalają produkt, mając stworzyć wrażenie, że ma on właściwości lecznicze. Ten efekt umacnia jeszcze fakt, że produkty te sprzedawane są w aptekach.

Prezydium NRL przyjęło stanowisko, w którym czytamy m.in.:

* Należy rozważyć wprowadzenie w Polsce zakazu reklamy leków dostępnych bez recepty, wyrobów medycznych oraz suplementów diety. Jeżeli wprowadzenie takich zmian musiałoby wymagać zmian przepisów prawa Unii Europejskiej, to z uwagi na wagę problemu należy niezwłocznie podjąć działania zmierzające do zmiany tych przepisów, aby dawały one państwom członkowskim prawo do wprowadzenia ograniczeń reklamy takich produktów, w tym również całkowitego zakazu reklamy.

* Jeżeli reklama leków, wyrobów medycznych oraz suplementów diety jest dopuszczona, musi ona podlegać ścisłej kontroli pod kątem rzetelności przekazu i prawdziwości zawartych w niej informacji. Konieczne byłoby więc stworzenie jednolitych zapisów prawnych dotyczących sposobu reklamy produktów leczniczych, wyrobów medycznych i suplementów diety dopuszczających możliwość reklamy po dokonaniu rejestracji danego produktu a nie przedstawienia tylko jego zgłoszenia do obrotu.

* Postuluje się także, aby reklama wyrobów medycznych i suplementów diety była poddana takim samym ograniczeniom jak reklama leków, w szczególności w kwestii braku możliwości udziału w tych reklamach lekarzy i lekarzy dentystów.

* Należy rozważyć, czy suplementy diety, jako produkty niezwiązane z procesem leczenia powinny być sprzedawane w aptekach. Wydaje się bowiem racjonalne, aby w aptece można było nabywać produkty i wyroby służące leczeniu lub wspomagające ten proces.

Więcej: nil.org.pl

SŁOWA KLUCZOWE
reklama   NRL   leki  

POLECAMY W SERWISACH