PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

NRL: Lekarz ma prawo informować o agresywnym zachowaniu pacjenta

ew
04-04-2016, 14:20
NRL: Lekarz ma prawo informować o agresywnym zachowaniu pacjenta Agresywny pacjent u dentysty (foto: pixabay)
Lekarz  i lekarz dentysta mają prawo, a w niektórych wypadkach nawet powinność, aby umieścić informacje o agresywnym zachowaniu pacjenta w dokumentacji medycznej – Maciej Hamankiewicz, prezes NRL obstaje przy swoim stanowisku w sporze z Krystyną Barbarą Kozłowską, Rzecznikiem Praw Pacjenta.

Przypomnijmy o co toczy się spór. Sprawa dotyczy pacjenta z Gdańska, który podczas każdej udzielanej mu porady medycznej, zachowywał się agresywnie, ubliżał i groził lekarzom oraz personelowi.  Jeden z lekarzy, który przyjmował pacjenta, odnotował jego zachowanie w dokumentacji medycznej jako agresywne i zgłosił właścicielowi przychodni ten przypadek, ostrzegł też innych lekarzy z przychodni. Wszyscy lekarze, po porozumieniu się z przełożonym, złożyli pisemne oświadczenie o odstąpieniu od leczenia. Pacjentowi przesłano także wykaz wszystkich przychodni na terenie województwa, udzielających świadczeń w danym zakresie.

Pacjent złożył skargę do Rzecznika Praw Pacjenta, ten zaś uznał, że lekarze nie działali zgodnie z prawem. RPP uważa, że świadczeniodawca nie powinien odstąpić od leczenia, niedopuszczalne jest także zmuszanie pacjenta do ponownego wpisania się w kolejkę oczekujących w innej przychodni. A ponadto lekarz nie ma prawa odnotować w dokumentacji medycznej zachowania pacjenta. Co więcej, zgłoszenie przełożonemu faktu agresywnego zachowania może stanowić naruszenie tajemnicy zawodowej.

Prezes Hamankiewicz twardo broni lekarzy: W mojej ocenie informacja o agresywnym zachowaniu może, a w niektórych przypadkach nawet powinna, być zamieszczona w dokumentacji medycznej. Agresywne zachowanie pacjenta może być wynikiem lub objawem choroby, zdenerwowanie, które towarzyszy takiemu zachowaniu, może przyczynić się np. do zawału mięśnia sercowego u pacjenta. Zamieszczenie w dokumentacji medycznej informacji o takim zachowaniu pacjenta wskazuje, że lekarz je zauważył, w razie potrzeby zlecił odpowiednie badania lub przepisał leki.

Prezes NRL powołuje się na § 10 ust. 1 pkt 5 i § 41 ust. 4 rozporządzenia ministra zdrowia z 9 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania (Dz. U. z 2015 r. poz. 2069).

W piśmie prezesa NRL czytam m.in.: Poinformowanie o niewłaściwym zachowaniu pacjenta nie tylko nie stanowi naruszenie tajemnicy lekarskiej, ale wręcz może być zalecane. Zwłaszcza, gdy pozostałym pracownikom przychodni grozi  niebezpieczeństwo. W skrajnych przypadkach lekarz może nawet zwrócić się do policji z prośbą o natychmiastowe zatrzymanie awanturującego się pacjenta.

Prezes NRL  przytacza art. 40 ust. 2 pkt 3 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, zgodnie z którym lekarz i lekarz dentysta nie ma obowiązku zachowania tajemnicy lekarskiej, jeżeli jej utrzymanie może stanowić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia pacjenta lub innych osób (a więc również dla innych lekarzy).

Odstępując od leczenia, lekarz i lekarz dentysta mają obowiązek poinformować o tym pacjenta lub jego przedstawiciela. Powinien także wskazać realne możliwości uzyskania danego świadczenia u innego lekarza lub w innym podmiocie leczniczym (art. 38 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty). Lekarz i lekarz dentysta powinni poinformować pacjenta o odstąpieniu od leczenia na tyle wcześniej, aby mógł on znaleźć innego lekarza, lekarza dentystę lub podmiot leczniczy.

Więcej: nil.org.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.