PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Nie ma zgody dentystów na to, żeby inni udawali dentystów

ms
26-01-2016, 08:11
Nie ma zgody dentystów na to, żeby inni udawali dentystów Dentyści w sprawie reklamy z udziałem dentystów i nie tylko (foto: pixabay)
Niedawno temu pytaliśmy: Co na to dentyści, że inni udają dentystów? Teraz, za zawsze aktywnym lek. dent. Andrzejem Cisło, podajemy algorytm, który według wiceprezesa WIL i przewodniczącego KS WIL, należałoby w takich przypadkach zastosować.

Przypomnijmy, że kwestią, która wzbudziła niepokój obywatela, dzielącego się z Rzecznikiem Praw Obywatelskich swoimi uwagami, jest brak reakcji izb lekarskich na zjawisko publicznego reklamowania, nie zawsze skutecznych, produktów medycznych lub paramedycznych przez osoby podszywające się pod lekarzy i lekarzy dentystów.

Wywołana do odpowiedzi NRL uważa, że w zasadzie samorząd lekarski nie jest stroną w drażliwej kwestii.

Inaczej na tę sprawę spojrzał lek. dent. Andrzej Cisło, chociaż obszar zainteresowania rozszerzył on do sytuacji, w których dobre imię lekarzy dentystów jest wprost wystawiane na szwank.

Przedstawia on taką oto sytuację:
Jeden z członków komisji, którą kieruję (Komisja Stomatologiczna ORL Wielkopolskiej IL) zauważył niedawno reklamę pasty, gdzie aktor, udający stomatologa, mówi: nie używaj tej pasty – pozwól pracować dentyście. Prymitywny chwyt sugeruje, że dentyści zainteresowani są, jako żywo gorszym stanem zdrowia swoich pacjentów. Jakiś czas temu prezentowana była reklama z podobnym chwytem – stomatolog znęca się nad radiem, w którym leci reklama pasty do zębów, a w tle pusta poczekalnia.

Przy okazji wiceprezes WIL porusza kolejną kwestię: reklamy, w których uczestniczą lekarze i lekarze dentyści.
Pisze on:
Nie jest tak, że nie interesujemy się - jako izby - reklamą innych środków niż wyroby lecznicze. Gorliwie, z uporem godnym lepszej sprawy, organy izbowe ścigają np. lekarzy reklamujących suplementy lub stomatologów reklamujących pasty do zębów pod zarzutem wykorzystywania wizerunku do celów komercyjnych.

Andrzej Cisło sugeruje, jak należałoby postępować w tego typu sytuacjach.
Oto jego rada.
Czy w sytuacji szkodliwej reklamy lub podszywania się aktorów pod lekarzy jesteśmy bezbronni?
Nie do końca. Istnieje Rada Etyki Reklamy i istnieje Kodeks Etyki Reklamy. Jeden z jego artykułów zakazuje wprowadzania odbiorców w błąd. 

Art. 8
Reklama nie może nadużywać zaufania odbiorcy, ani też wykorzystywać jego braku doświadczenia lub wiedzy.

Inny zakazuje dyskryminowania kogokolwiek (taka okoliczność zachodziła moim zdaniem we wspomnianych reklamach, sugerujących zainteresowanie stomatologów gorszym stanem uzębienia Polaków).

Osoby prawne mogą składać wnioski o wszczęcie działa w tych sprawach. Postępowanie jest bezpłatne. Nie mam wiedzy, do jakiego stopnia orzeczenia Komisji Etyki Reklamy są skuteczne, ale wydaje się, że warto każdą drogę wykorzystać.

Więcej: autonomia-dent.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
reklama   NRL   Autonomia Stomatologów   Andrzej Cisło  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.