• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Nawet jeśli NFZ nie wszczyna postępowania kontrolnego

ms
13-11-2019, 10:31
Nawet jeśli NFZ nie wszczyna postępowania kontrolnego NFZ sprawdza (foto: pixabay)
O ile pacjent ma uwagi do uzyskanych świadczeń, sposobu ich realizacji lub postawy świadczeniodawcy – może napisać skargę do rzecznika praw pacjenta, ministra zdrowia, rzecznika praw obywatelskich, premiera i prezydenta RP i oczywiście NFZ (w tym ostatnim przypadku - o ile usługodawca realizuje świadczenia na podstawie umowy z publicznym płatnikiem) – wymienia Gabriela Jędrys na swoim blogu.

NFZ nie wszczyna z reguły postępowania kontrolnego, tylko wysyła kopię skargi pacjenta do świadczeniodawcy wraz z pismem, w którym zobowiązuje do złożenia pisemnych wyjaśnień w określonym terminie. Pismo takie podpisane jest przez dyrektora OW NFZ lub osobę przez niego upoważnioną.

Fundusz działa wówczas na podstawie art. 61w ustawy o świadczeniach, tzn. przeprowadza czynności sprawdzające, które najczęściej kończą sprawę. Przynajmniej tak wynika z mojego dotychczasowego doświadczenia, bo prawda jest taka że niewiele skarg pacjentów jest zasadnych.

Nie jest to postępowanie kontrolne,  bo kontrola wszczynana jest wyłącznie przez prezesa NFZ i toczy się na innych zasadach.

Trzeba jednak NFZ na pismo odpowiedzieć w terminie, a w nim ustosunkować się do skargi pacjenta, czyli ustalić jaka była sytuacja razem z personelem medycznym lub niemedycznym, którego skarga dotyczy.

Kiedy nie trzeba się obawiać?
Jeżeli ze skargi wynika, że pacjentowi odmówiono wykonania świadczeń, których się domagał, a nie było dla ich przeprowadzenia uzasadnienia medycznego, albo jeżeli domagał się przyjęcia do lekarza, lekarza dentysty  bez kolejki, przy czym stan zdrowia pacjenta nie uzasadniał konieczności natychmiastowego przyjęcia.

Okoliczności takie i brak naruszenia zasad udzielania świadczeń, powinny wynikać z prowadzonej dla pacjenta dokumentacji medycznej i udzielając wyjaśnień po prostu trzeba dołączyć kserokopię tej dokumentacji, bo to będzie najlepszy dowód w sprawie.  

O ile pacjent ma rację - wtedy lepiej się przyznać, przeprosić poszkodowanego i NFZ oraz zapewnić, że więcej się to nie powtórzy (oczywiście zwrócić pieniądze, o ile zostały pobrane nienależnie i zapewnić, że opłata została pobrana przez pomyłkę, tak samo jak świadczenie wykazane do NFZ).

Następnie liczyć trzeba na łagodny wymiar kary umownej. Niestety, jest podstawa prawna do jej nałożenia, mimo że postępowania kontrolnego nie było.

Jeśli zdaniem NFZ  istotne wątpliwości  nie zostaną usunięte na skutek złożenia wyjaśnień lub nie zostanie ono przesłane do NFZ, prezes Funduszu może wszcząć procedurę kontrolną, przy czym zakres kontroli nie musi się ograniczać do jednej skargi pacjenta.

Zatem skargi pacjenta nie można zlekceważyć i należy zadbać o treść udzielanych wyjaśnień.

Więcej: umowynfz.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
NFZ  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.