PARTNER PORTALU
partner portalu

Najwyższy czas, żeby wiedzieć wszystko o RODO

Mirosław Stańczyk
05-12-2017, 08:08
Najwyższy czas, żeby wiedzieć wszystko o RODO Dr Maciej Kawecki, koordynator prac nad reformą ochrony danych osobowych
W sektorze medycznym każdego dnia przetwarza się miliony rekordów z danymi wrażliwymi. A jeśli tak, to istnieje uzasadnione przypuszczenie, że przepisy rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), które wejdą w życie już 28 maja 2018 r., będą miały istotny wpływ na codzienną pracę zarówno dużych szpitali, jak i jednoosobowych gabinetów lekarskich i dentystycznych. Póki co, do świadomości uczestników branży przedostają się paraliżujące informacje o niebotycznych karach za niesprostanie wymogom rozporządzenia.

infoDENT24.pl: RODO wprowadza kary sięgające 20 mln EUR, ale tak naprawdę mogą być jeszcze wyższe! W branży medycznej taki pułap bardziej wyzwala śmiech niż strach. 90 proc. podmiotów leczniczych można bezpowrotnie zniszczyć stukrotnie niższą karą.
Dr Maciej Kawecki, koordynator prac nad reformą ochrony danych osobowych:
 Tak, wysokie kary działają na wyobraźnię, ale proponujemy, aby w sektorze publicznym kary były zdecydowanie mniejsze i nie przekraczały 100 tys. zł. Nie oznacza to jednak, że osoby kierujące publiczną placówką medyczną, która przecież nie zapłaci nawet tej pomniejszonej kary z własnej kieszeni - nie dotknie inna dolegliwość. Otóż wprowadzona będzie konieczność zamieszczenia na stronie internetowej upomnianego podmiotu informacji o incydencie naruszenia ochrony danych osobowych. Informacja taka powinna być uzupełniona o kroki jakie podjęto, aby przeciwdziałać takim sytuacjom. Nadszarpnięta reputacja kierującego podmiotem medycznym może być ważną przyczyną utrudniającą takiej osobie kontynuowanie kariery na stanowiskach kierowniczych w branży medycznej.

I jeszcze jedno wyjaśnienie: przyzwyczajmy się do nowej terminologii: znikają bowiem z przestrzeni legislacyjnej dane wrażliwe, a na ich miejsce pojawiają się dane szczególnie chronione.

infoDENT24.pl: Nazewnictwo dla świadczeniodawców w branży medycznej, których dotykają nowe przepisy, jest sprawą niższej wagi. Sektor publiczny to jedno, a indywidualne praktyki lekarskie – drugie. W ich przypadku nadal wisi miecz obciążony gigantyczną kwotą 20 mln EUR.
Dr Maciej Kawecki: Z pewnością tak wysokie kary, a w niektórych przypadkach mogą być nawet wyższe niż 20 mln EUR, mogą bulwersować, ale nikt nie powinien się ich obawiać, wystarczy dopełnić formalności, a te - zapewniam - do ekstremalnie trudnych nie należą.

infoDENT24.pl: Może nie należą do trudnych, ale wiele frustracji przynosi lektura RODO w zakresie wymogów, jakie należy sprostać, bo oto okazuje się, że nie ma żadnej check listy, którą można by wywiesić nad drzwiami gabinetu lekarskiego, aby mieć świadomość, że spełnia się od A do Z wymogi gwarantujące spokojny sen. No i tutaj pojawia się kolejny problem - o czyj sen tak naprawdę chodzi, czy każdej osoby, która jest właścicielem podmiotu leczniczego? Pytanie nie jest bezzasadne, gdyż podczas jednego ze szkoleń z zakresu EDM, dedykowanego lekarzom, padło stwierdzenie, że RODO dotyczy podmiotów przetwarzających dane osobowe pacjentów w dużej skali, a jeśli tak to właściciele jednoosobowych praktyk lekarskich i dentystycznych w zasadzie będą tylko kibicować innym w zmaganiach wynikających z RODO.
Dr Maciej Kawecki: Twórcy prawa faktycznie operują sformułowaniem „dane w dużych zakresach” - „large scope processing”. Nawet w przypadku świadczeniodawcy, funkcjonującego w branży medycznej na małą skalę, mamy do czynienia w skali miesiąca raczej z setkami, a nie z dziesiątkami pacjentów. To czyni w skali roku raczej tysiące, a nie setki danych osobowych. Przy czym baza podmiotu leczniczego, zawiera po roku od rozpoczęcia działalności z reguły tysiące rekordów z danymi osobowymi. Pamiętajmy, że liczba operacji przetwarzających te informacje jest z reguły kilkukrotnie większa. Istnieje realne uzasadnienie, że RODO, poza przypadkami okazjonalnie świadczonych porad lekarskich, dotyczyć będzie całego sektora usług medycznych.

POLECAMY W SERWISACH