PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

MZ zabiera głos w sprawie separatorów amalgamatu

ms
30-11-2018, 07:49
MZ zabiera głos w sprawie separatorów amalgamatu Separatory amalgamatu wciąż w niedomówieniu (foto: pixabay)
Stanowisko Ministerstwa Zdrowia w sprawie implementacji na polskim rynku przepisów dotyczących stosowania separatorów amalgamatu – przedstawił Zbigniew Król, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia.

Z informacji z 27 listopada 2018 r. sygnowanych przez Zbigniewa Króla wynika, że ze względu na regulacje unijne lekarze dentyści w żadnym przypadku nie mogą uwalniać (od 1 stycznia 2019 r.) – bezpośrednio lub pośrednio – odpadów amalgamatu do środowiska.

Bez separatorów
Ministerstwo Zdrowia zakomunikowało, iż w separatory nie będą musiały być wyposażone gabinety, w których:
- nie jest stosowany amalgamat stomatologiczny;
- nie są usuwane wypełnienia z amalgamatu stomatologicznego;
- nie są usuwane zęby zawierające wypełnienia z amalgamatu;
- nie wykorzystuje się amalgamatu w świadczeniu usług stomatologicznych (gabinety ortodontyczne czy protetyczne).

Z kolei w dużych wielostanowiskowych podmiotach, realizujących świadczenia stomatologiczne wystarczy, że w urządzenie będzie wyposażone co najmniej jedno stanowisko dentystyczne.

Będą zmiany
Minister zdrowia rozpatrzy ewentualną potrzebę nowelizacji rozporządzenia ministra zdrowia z 5 października 2017 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami medycznymi (Dz. U. z 2017 r., poz. 1975) ze względu na potrzebę implementacji przepisów rozporządzenia Parlamentu.

Kto będzie przeprowadzał kontrole
Minister zdrowia prowadzi prace analityczne, których celem jest określenie podmiotu odpowiedzialnego za kontrolę wyposażenia gabinetów stomatologicznych w separatory amalgamatu oraz ustalenie aktów prawnych wymagających nowelizacji ze względu na konieczność implementacji przepisów rozporządzenia Parlamentu.

MZ analizuje rynek dystrybutorów separatorów amalgamatu
Jednocześnie minister zdrowia rozpoznaje rynek dystrybutorów separatorów amalgamatu w celu wypracowania bezpiecznego dla pacjentów, racjonalnego dla świadczeniodawców udzielających świadczeń z zakresu stomatologii modelu wprowadzania separatorów amalgamatu do gabinetów stomatologicznych.

Podmioty zajmujące się odpadami amalgamatu
Odpadami amalgamatu, w tym również pozostałościami amalgamatu, jego cząstkami, wypełnieniami oraz zębami, lub ich częściami, zanieczyszczonymi amalgamatem stomatologicznym powinien zajmować się i dokonywać ich zbiórki upoważniony do tego zakład lub przedsiębiorstwo specjalizujące się w gospodarowaniu odpadami (zgodnie z postanowieniami art. 10 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu UE).

Przepisy unijne
17 maja 2017 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły rozporządzenie nr 2017/852 w sprawie rtęci oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1102/2008.

Zgodnie z art. 288 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej rozporządzenie to ma zasięg ogólny, wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Zgodnie z art. 10 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu od 1 stycznia 2019 r., wejdzie w życie obowiązek wyposażenia w separatory amalgamatu gabinetów stomatologicznych (poza wcześniej wyszczególnionymi sytuacjami).

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.