PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Monitoring po zmianach w Kodeksie pracy

kan
19-07-2018, 09:55
Monitoring po zmianach w Kodeksie pracy Od 25 maja 2018 przedsiębiorców obowiązują nowe regulacje monitoringu (fot. pixabay)
Polski ustawodawca zdążył przyjąć nową ustawę o ochronie danych osobowych, która jest konsekwencją wejścia w życie rozporządzenia ogólnego o ochronie danych osobowych. Ustawa weszła w życie w tym samym dniu co RODO, pisze Agata Kicińska, aplikant radcowski, na blogu dla pracodawców o indywidualnym i zbiorowym prawie pracy.

Ustawa wprowadziła zmiany w Kodeksie pracy. Uregulowano kwestie dotyczące monitoringu wizyjnego oraz monitoringu poczty elektronicznej.

Regulacja monitoringu wizyjnego  została zawarta w art. 222 k.p. Kamery nie mogą obejmować pomieszczeń sanitarnych, szatni, stołówek, palarni.

Wyjątkowo mogą się tam znaleźć, o ile jest to niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa pracowników lub ochrony mienia, lub kontroli produkcji, lub zachowania w tajemnicy informacji, a nie naruszy to godności oraz innych dóbr osobistych. 

Nagrania obrazu z kamer będzie można przechowywać przez okres nieprzekraczający 3 miesięcy, chyba że mogą lub stanowią dowód w postępowaniu. Po tym okresie nagrania powinny być kasowane.

Żeby zgodnie z prawem wprowadzić monitoring wizyjny, pracodawca zmuszony będzie uregulować go w wewnątrzzakładowych źródłach prawa pracy. Cele, zakres i sposób monitorowania powinny więc być zawarte w układzie zbiorowym pracy, regulaminie pracy lub w obwieszczeniu (jeżeli pracodawca nie jest objęty UZP ani regulaminem pracy). Niezbędne jest również poinformowanie pracowników – o wprowadzeniu monitoringu (co najmniej na dwa tygodnie przed tym faktem). Informacje te trzeba będzie także przekazywać pracownikowi na piśmie przed podjęciem przez niego pracy. 

Dodatkowo wszystkie pomieszczenia, w których znajdują się kamery CCTV trzeba oznaczyć w sposób widoczny i czytelny.

 Więcej: prawodlapracodawcy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
kodeks pracy   Pracodawcy RP  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.