PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Ministerstwo Zdrowia tylko dotyka problemu „czarnej listy pacjentów”

ms
24-09-2018, 10:27
Ministerstwo Zdrowia tylko dotyka problemu „czarnej listy pacjentów” Kolejki pacjentów a "czarna lista"
Wpis na „czarne listy” nie może mieć jakiegokolwiek wpływu na listy oczekujących – twierdzi Maciej Miłkowski, podsekretarz stanu w MZ. Stanowisko resortu odnosi się jednak tylko do świadczeń zdrowotnych realizowanych w ramach systemu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.

Problem nie zgłaszania się pacjentów na umówiony termin udzielenia świadczenia zdrowotnego powoduje poważne straty po stronie części świadczeniodawców. Jedną z głównych przyczyn tego zjawiska była możliwość zapisywania się pacjentów na wiele list oczekujących, aby sprawdzić, gdzie czas oczekiwania na świadczenie okaże się najkrótszy. Po uzyskaniu świadczenia wielu pacjentów nie informowało pozostałych świadczeniodawców, na których listy się wpisali, aby ich wykreślono, gdyż uzyskali już świadczenie.

Obowiązek dostarczania oryginalnych skierowań
W celu przeciwdziałania temu zjawisku w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych nałożono na pacjentów obowiązek dostarczenia świadczeniodawcy oryginału skierowania w postaci papierowej, nie później niż w ciągu 14 dni roboczych od dnia dokonania wpisu na listę oczekujących, pod rygorem skreślenia z tej listy. Dzięki temu rozwiązaniu zmalała liczba świadczeniobiorców wpisanych jednocześnie na kilka list oczekujących w celu uzyskania tego samego świadczenia zdrowotnego. Jednak rozwiązanie to nie wyeliminowało zjawiska, gdyż część pacjentów, w celu obejścia przepisów, stara się o kilka skierowań na to samo świadczenie u kilku świadczeniodawców.

e-skierowania - antidotum
Minister zdrowia podjął działania mające na celu wprowadzenie elektronicznych skierowań. Rozwiązanie to ma m.in. uniemożliwić otrzymywanie kilku skierowań na to samo świadczenie od kilku świadczeniodawców.

Obecnie prowadzony jest pilotaż e- skierowania. Po jego zakończeniu będzie można upowszechnić to rozwiązanie.

Drugą przyczyną nie zgłaszania się na wykonanie świadczenia jest zapominanie przez część pacjentów o terminie wykonania tego świadczenia. W efekcie część świadczeniodawców, z wyprzedzeniem kilku dniowym, kontaktuje się np. telefonicznie z pacjentami, aby im przypomnieć o terminie świadczenia. Jeżeli w trakcie rozmowy okaże się, że pacjent zrezygnował z wizyty, wówczas świadczeniodawca ma możliwość zaproponowania innej osobie oczekującej, aby przyszła w nowym terminie.

Dzięki temu nie dochodzi do marnowania czasu pracy lekarzy.

sms
Obecnie część oddziałów wojewódzkich Funduszu – w ramach projektu o charakterze pilotażowym – wysyłając sms, przypomina pacjentom o terminach wykonania świadczeń. Informacje te dotyczą tylko części świadczeń, na które listy oczekujących prowadzone są centralnie przez NFZ (w systemie AP KOLCE).

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.