• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Masz dwa lata na dochodzenie należności od pacjenta

ms
03-11-2017, 10:07
Masz dwa lata na dochodzenie należności od pacjenta Termin przedawnienia (foto: pixabay)
Mężczyzna zamówił w Instytucie Stomatologii nierefundowaną, odpłatną szynę zwarciową, za którą nie zapłacił, i płacić nie musi – uznał Sąd.

Decyzja
Podczas wizyty w Instytucie Stomatologii pacjent został skierowany na konsultację z ortodontą (w związku z problemem ścierania zębów na skutek zgrzytania zębami). Lekarz dentysta pobrał wówczas wycisk szczęki i żuchwy pozwanego konieczny do przygotowania szyny. Czas realizacji i odbioru szyny został określony na 14-30 dni. Ważne, że zamówienie nastąpiło w piątek.

Zmiana decyzji
Pacjent, zamawiając szynę zwarciową, nie posiadał szerszej wiedzy na jej temat. W trakcie weekendu przestudiował dostępne informacje jej dotyczące. Po głębszej analizie informacji dotyczących szyn zwarciowych postanowił zrezygnować z zamówienia. W poniedziałek mężczyzna zadzwonił na numer telefonu wskazany jako numer do telefonicznego odwoływania wizyt i poinformował rozmówcę, że rezygnuje z zamówionej szyny zwarciowej. Pacjent pytał czy musi poinformować o rezygnacji z szyny zwarciowej również w formie pisemnej oraz, czy informacja przekazana drogą telefoniczną jest wiążąca dla Instytutu. Rozmówca zapewnił, że nie ma konieczności pisemnej rezygnacji z zamówionej szyny i podejmowania dodatkowych czynności. Pacjent po rozmowie był przekonany, że skutecznie odstąpił od umowy o wykonanie szyny zwarciowej.

Kto zlekceważył odwołanie zlecenia
Ten sam mężczyzna stawiał się w Instytucie na komercyjne wizyty stomatologiczne, podczas których wypełniono mu ubytki w zębach. Podczas czterech wizyt nikt nie informował pacjenta, że sprawa szyny zwarciowej nie została zakończona i ta czeka na odbiór.

Oficjalnie pacjenci mogą odwołać złożone zamówienie na szynę zwarciową do czasu rozpoczęcia jej wykonywania przez technika z pracowni technicznej, która wykonuje szynę.

W Instytucie Stomatologii zasadą jest, że szyny wykonywane są w ciągu tygodnia. Po wykonaniu szyny zwarciowej pacjenci nigdy nie są informowani o jej wykonaniu i możliwości odbioru. Podczas pierwszej wizyty, w trakcie której decydują się zamówić szynę zwarciową, pacjenci są informowani o terminie odbioru szyny.

Instytut Stomatologii wystawił pozwanemu fakturę VAT opiewającą na kwotę 290 zł tytułem należności za szynę zwarciową (zgryzową).

IS sporządził pismo zatytułowane „ostateczne wezwanie do zapłaty”, w treści którego wezwał pozwanego do zapłaty należności za wykonaną usługę – szynę zwarciową.

Przedawnienie roszczenia
Zgodnie z treścią art. 646 k.c., roszczenia wynikające z umowy o dzieło przedawniają się z upływem lat dwóch od dnia oddania dzieła, a jeżeli dzieło nie zostało oddane - od dnia, w którym zgodnie z treścią umowy miało być oddane.

Bieg przedawnienia przerywa się m.in. przez każdą czynność przed sądem lub innym organem powołanym do rozpoznawania spraw lub egzekwowania roszczeń danego rodzaju. Po każdym przerwaniu przedawnienia biegnie ono na nowo. 

SŁOWA KLUCZOWE
sąd   roszczenia pacjentów  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.