PARTNER PORTALU
partner portalu

Marketing gabinetu - tak, reklama - nie

kan
04-04-2019, 09:53
Marketing gabinetu - tak, reklama - nie Marketing a reklama (fot. pixabay)
Co wolno w marketingu usług zdrowotnych, by nie zostać oskarżonym o reklamę, wyjaśnia prawnik Bartosz Gajek.

Faktem jest, że prawo zakazuje reklamy świadczeń zdrowotnych, jednak marketing nie równa się reklamie. Narzędzi promocji gabinetu stomatologicznego jest dużo i tylko pewna ich cześć będzie posiadać “cechy reklamy”.

Zatem można skutecznie promować swoją praktykę i nie naruszać surowych zakazów ustawowych i samorządowych, wyjaśnia prawnik Bartosz Gajek na blogu naratunekkreatywnym.pl.

Czego zatem z pewnością dentysta nie może?
- Nie wolno stosować żadnej formy zachęty ani próby nakłonienia do korzystania ze świadczeń zdrowotnych
- Podawać informacji o metodach, ich skuteczności i czasie leczenia oraz obietnic i potocznych określeń.
- Określać cen i sposobu płatności (za wyjątkiem podawania ich na stronie internetowej),
- Podawać informacji o jakości sprzętu medycznego.

Sedno ustanowionych zakazów tkwi w dwóch pierwszych punktach. W nich także należy szukać szansy na skuteczny marketing usług stomatologicznych!

Zachęta lub próby nakłonienia
W działaniach reklamowych bardzo istotna jest intencja. Tylko na pierwszy rzut oka nie ma to nic wspólnego z lekarzami. W przypadku stomatologów możliwe jest podanie obiektywnie prawdziwych i weryfikowalnych informacji, które jako stwierdzenie faktu, nie stanowią reklamy. Bez znaczenia wtedy jest czy odbiorca potraktuje te informacje jako zachętę. Oznacza to, że działania marketingowe ukierunkowane jedynie na informowanie konsumenta nie będą łamać zakazu reklamy.

Oczywiście obiektywnie prawdziwym informacjom (jako to że np: lekarz posiada określoną specjalizację) nie mogą towarzyszyć żadne przymiotniki oceniające. Ani żadne “klasyczne” formy zachęty cenowej.

Czyli odpadają wszelkie promocje, rabaty, upusty i solenne zapewnienia, że usługi klienta są “naj”, jego pracownicy “top”, a sprzęt zupełnie “best”.

Jeżeli jednak do takich wniosków dojdzie sam pacjent na podstawie prezentowanych mu, obiektywnych treści to lekarzowi z tego tytułu nie można czynić żadnych zarzutów.

W takim razie dobrze przygotowane atrakcyjne materiały marketingowe powinny eksponować niewątpliwe zalety praktyki stomatologicznej, czyli:
- kadra z określonymi udokumentowanymi specjalizacjami,
- dobra lokalizacja z dużą liczbą miejsc parkingowych,
- długie godziny otwarcia,
- sprawny system rejestracji pacjentów 

Informacje o leczeniu
Dentystę obowiązuje zakaz podawania informacji o metodach, ich skuteczności i czasie leczenia oraz obietnic i potocznych określeń. Chodzi o to żeby u pacjenta nie wywołać nieuzasadnionych oczekiwań co do wyników leczenia.

Warto więc zadać nieco retoryczne pytanie: a co to jest leczenie? Otóż zgodnie z ustawą z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2190 z późn. zm.) proces leczenia zawarty jest w udzielanym świadczeniu zdrowotnym:

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.