PARTNER PORTALU
partner portalu

Kuriozalne oskarżenia pacjenta wobec dentystki

ms
14-02-2019, 09:33
Kuriozalne oskarżenia pacjenta wobec dentystki Dziwne oskarżenia pacjenta (foto: pixabay)
Pacjent wystąpił do dentystki o 4 940 zł tytułem zadośćuczynienia za to, że ta usuwając (na jego żądanie) przetrwały ząb mleczny - nie odradziła, żeby tego zabiegu … nie wykonywać.

Sytuacja jest tak niecodzienna, że aż trudno w nią uwierzyć, a jednak zaistniała, czego dowodzą akta sprawy sądowej.

Po zbadaniu stanu uzębienia pacjenta, dentystka poinformowała, że u mężczyzny występuje przetrwały ząb mleczny i zaleciła konsultację u ortodonty oraz wykonanie zdjęć RTG. Stomatolog powiedziała także, że jej zdaniem najbardziej fizjologicznym sposobem usunięcia anomalii, wiążącej się z przetrwałym zębem mlecznym u osoby dorosłej, powinno być zastosowanie leczenia ortodontycznego aparatem stałym przez okres ok. dwóch lat. Dentystka dodała także, że elementem takiego leczenia powinno być usunięcie zęba mlecznego.

Pacjent wykonał zdjęcia RTG szczęki, a następnie odbył konsultację u ortodonty, gdzie poinformowano go o tym, że leczenie jego uzębienia polegałoby na założeniu aparatu ortodontycznego. Jeszcze jedna konsultacja, w kolejnym gabinecie ortodontycznym, zakończyła się podobnymi ustaleniami. W obu przypadkach wskazywano na zasadność usunięcia zęba mlecznego, co powinno zapewnić prawidłowe zwarcie zębowe i właściwą estetykę zębów.

Opcją w leczeniu miało być zastosowanie dwóch aparatów ortodontycznych bez uprzedniego usunięcia zęba mlecznego. Z tym, że w opinii jednego z ortodontów rokowania co do przetrwałego zęba mlecznego są niepewne, a to oznacza, że ząb ten może wypaść w niedającym się przewidzieć terminie, np. kilku miesięcy. W trakcie tej wizyty ortodonta wykonał odciski pod modele ortodontyczne uzębienia, natomiast decyzję co do wyboru jednej z dwóch metod leczenia pozostawił pacjentowi.

"Chcę być leczonym"
W tej sytuacji mężczyzna powrócił do dentystki, aby poddać się ekstrakcji przetrwałego zęba mlecznego ze względów ortodontycznych. Ekstrakcja zęba mlecznego przebiegła bez żadnych komplikacji.

"Nie chcę być leczonym" 
W trakcie kolejnej wizyty ortodonta przedstawił mężczyźnie dokument zawierający informacje o możliwych powikłaniach związanych ze stosowaniem aparatów ortodontycznych oraz proponowany plan leczenia, zakładający zastosowanie aparatu stałego ceramicznego górnego i dolnego. Na wizytę tę powód zgłosił się już po usunięciu zęba mlecznego. W trakcie przymierzania elementów ortodontycznych nieoczekiwanie mężczyzna oświadczył, że rezygnuje z leczenia i na tym wizyta się zakończyła.

"Chcę być leczonym"
Po pewnym czasie pacjent zgłosił się ponownie do gabinetu ortodontycznego i wyraził wolę kontynuowania leczenia. Mężczyzna podpisał wówczas przedstawiony mu na piśmie plan leczenia. Ostatecznie pacjentowi założono stały aparat ortodontyczny na szczękę.

"Nie chcę być leczonym"
Po kilku dalszych wizytach pacjent oświadczył, że rezygnuje z dalszego leczenia. Stwierdził, że trudno mu się przyzwyczaić do aparatu.

Po tym fakcie mężczyzna zgłosił się do dentystki i poinformował ją o tym, że zdjął aparat ortodontyczny, bo był niezadowolony z przebiegu leczenia ortodontycznego. Oświadczył, iż dostrzegł zmiany na zębach spowodowane noszeniem aparatu. Dentystka takich zmian jednak nie wykryła.

Pacjent zdegustowany był tym, że podjęte leczenie nie tylko nie przyniosło oczekiwanego przez niego rezultatu, ale stało się przyczyną bliżej nieokreślonych dolegliwości i traumy, towarzyszącej bliżej nieokreślonym okolicznościom.

W tej sytuacji pacjent złożył pozew do sądu o to, że dentystka nie odwiodła go od usunięcia zęba. Zarzut dotyczył faktu, iż powód nie wyraził zgody na ekstrakcję na piśmie. Sugerował, iż po wizytach u ortodontów zgłosił się do gabinetu stomatologicznego po to, aby jeszcze raz przedyskutować zasadność podjęcia się leczenia ortodontycznego. W zasadzie to od zdania dentystki ponoć miał uzależniać decyzję nie tylko o usunięciu zęba, ale także założeniu i noszeniu aparatu.

Swoje szkody związane  – w jego odczuciu – z nieprawidłową decyzją dentystki - wycenił na blisko 5 tys. zł.

O tym czy dentystka popełniła błąd w sztuce leczenia - miała zadecydować opinia biegłego. Ta była jednoznaczna, decyzja o usunięciu zęba, jak i sam przebieg leczenia ortodontycznego - nie były obarczone jakąkolwiek wadą.

W tej sytuacji sąd odrzucił pozew oraz nie uwzględnił apelacji od wyroku.

sygn. akt: II C 1056/13; III Ca 838/16.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
sąd   błąd dentysty  

POLECAMY W SERWISACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.