PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Kryteria oceny ofert w ogniu krytyki

en
23-05-2016, 11:58
Kryteria oceny ofert w ogniu krytyki Gromkie "nie" dla nowych kryteriów oceny ofert (fot. pixabay)
Komisja Stomatologiczna Wielkopolskiej Izby Lekarskiej domaga się ustalenia ze środowiskiem stomatologicznym zasad funkcjonowania publicznej opieki stomatologicznej, a następnie określenia nowych kryteriów oceny ofert.

Zbyt niska punktacja za zestaw rtg/rvg
Andrzej Cisło, wiceprezes WIL i przewodniczący Komisji Stomatologicznej WIL, krytykuje nieracjonalnie niską punktację za posiadanie zestawu do rtg/rvg. W efekcie na 100 możliwych punktów, za zestaw do rtg otrzymuje się 7,5 pkt. Rozróżnienie punktacji za rtg w lokalizacji i w miejscu wykonywania wydaje się racjonalne, ale oba świadczenia muszą być opatrzone wyższą punktacją.

Kompleksowość za wysoko punktowana 
Zupełnie niezrozumiałe jest potraktowanie kryterium kompleksowości poprzez powiązanie udzielania świadczeń w jednym zakresie z faktem udzielania świadczeń w innych zakresach przy tak znacznej punktacji. Przykładowo, w kontrakcie ogólnostomatologicznym można za to otrzymać 24 punkty czyli 24 proc. możliwej do zdobycia punktacji. To w gruncie rzeczy przesądza o wybraniu oferty, gdyż zazwyczaj różnica pomiędzy punktacją oferentów w pobliżu „linii odcięcia" wynosi ok 1 pkt.

Jest to o tyle nieracjonalne - argumentuje Andrzej Cisło - że zgodnie z rozporządzeniem MZ (w sprawie sposobu ogłaszania o postępowaniu w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, składania ofert, powoływania i odwoływania komisji konkursowej, jej zadań oraz trybu pracy) oferty szereguje się według punktacji i w takiej kolejności następuje też wyczerpywanie się limitu stanowiącego przedmiot zamówienia. Projekt nie określa jaka część etatu przeliczeniowego współistniejącego kontraktu w innych zakresach uprawniałaby do dodatkowej punktacji. Zapewne chodzi tu o przynajmniej minimalny wymiar połowy kontraktu.

Z drugiej strony - komisja konkursowa nie może samodzielnie obniżyć zadeklarowanej przez oferenta liczby punktów. Tak więc w efekcie zaproponowanych rozwiązań fakt wykonywania choćby połowy kontraktu we wskazanych zakresach może skutecznie „wprowadzić do kontraktu" nieograniczoną liczbę lekarzy. A to już promocja dużych podmiotów, rozwiązanie całkowicie systemowe i jako takie powinno być poddane szczegółowej konsultacji ze środowiskiem stomatologicznym.

Podwykonawcy, kompleksowość usługi a jej jakość 
Zupełnie niezwiązanym ani z jakością, ani z kryterium kompleksowości jest wykonywanie kontraktu „w 100 proc. bez udziału podwykonawców". To już nie jest nawet rozwiązanie systemowe - to jest kryterium niemieszczące się „de facto” w katalogu ustawowym, ponadto samo w sobie ustawia na wygranej pozycji jednostki posiadające na przykład pracownię protetyczną. Kryterium to nie ma odniesienia ani do jakości, ani do kompleksowości.

Punktacja, a liczba wykonywanych zabiegów 
Równie nieracjonalne wydaje się uzależnianie punktacji od liczby wykonanych zabiegów w ostatnich 12 miesiącach. Terminy wygasania kontraktów są i powinny być przewidywalne - w obecnym brzmieniu ustawa zakłada udzielanie zamówień na pięć lat w opiece ambulatoryjnej. Kryterium to będzie polegało w rzeczywistości na „nadrabianiu" wykonań zdjęć rtg/rvg lub związanych z leczeniem konkretnych jednostek chorobowych (w przypadku kontraktów specjalistycznych). W tym ostatnim przypadku również zapewne przybierze to formę nadrabiania wykonań włącznie z „naciąganiem" rozpoznania w kierunku określonych w projekcie pozycji klasyfikacji ICD10. Zgodnie bowiem z projektem, wystarczy jeden przypadek danego schorzenia, aby podlegało ono wyliczaniu owych 75 proc. z katalogu leczonych przypadków uprawniających do zwiększonej punktacji.

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.