PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Kontrola, albo proces sądowy? Regulamin organizacyjny pomoże!

ms
25-10-2018, 09:33
Kontrola, albo proces sądowy? Regulamin organizacyjny pomoże! Regulamin pomoże (foto: pixabay)
Podmioty działające w branży medycznej są zobowiązane posiadać i aktualizować regulamin organizacyjny. W jakim celu? Odpowiada mecenas Michał Grabiec.

  Mecenas Michał Grabiec

Co jest niezmiernie istotne, regulamin powinien zostać przyjęty zarówno przez jednoosobowy gabinet stomatologiczny, jak również przez większe podmioty (działające na przykład w formie spółek handlowych). Inaczej kształtuje się natomiast zakres tego, co powinno znajdować się w dokumencie dotyczącym niewielkiego gabinetu, a inaczej w przypadku zatrudniającej kilkadziesiąt osób przychodni czy klinice.

Dla niewielkiej placówki wystarczające będzie sięgnięcie i zmodyfikowanie ogólnodostępnych wzorów regulaminów udostępnianych chociażby przez niektóre izby lekarskie. W przypadku większych i bardziej złożonych podmiotów, skonstruowanie poprawnego regulaminu jest zadaniem nieco trudniejszym.

Ustawa tajemniczo określa, że w regulaminie organizacyjnym powinny zostać określone „sprawy dotyczące sposobu i warunków udzielania świadczeń zdrowotnych przez podmiot wykonujący działalność leczniczą, nieuregulowane w ustawie lub statucie”. Nie jest to zbyt precyzyjne określenie zawartości regulaminu wymaganego przez obowiązujące przepisy.

Na szczęście inny zapis ustawy dość dokładnie precyzuje jakie elementy regulamin ma zawierać. Regulamin powinien zatem między innymi określać firmę albo nazwę podmiotu, jego cele oraz strukturę organizacyjną oraz miejsce, w którym działalność jest wykonywana. Jeżeli tych miejsc jest kilka, wówczas należy wskazać każde z nich. Stomatolog powinien także w regulaminie wskazać, że prowadzi działalność leczniczą w rodzaju leczenie stomatologiczne, w zakresie ambulatoryjnego leczenia specjalistycznego.  

Ponadto w przypadku pobierania opłat za wydanie dokumentacji medycznej pacjentom, regulamin powinien zawierać również zasady udostępniania tej dokumentacji. Ważne by wskazane kwoty nie były wyższe niż maksymalne kwoty wskazane w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Od 2017 r. wysokość maksymalnych opłat kształtuje się następująco: 
1) jedna strona wyciągu albo odpisu dokumentacji medycznej - nie może przekraczać 0,002 przeciętnego wynagrodzenia;
2) jedna strona kopii albo wydruku dokumentacji medycznej - nie może przekraczać 0,00007 przeciętnego wynagrodzenia;
3) udostępnienie dokumentacji medycznej na informatycznym nośniku danych - nie może przekraczać 0,0004 przeciętnego wynagrodzenia;

Dlaczego posiadanie regulaminu organizacyjnego jest istotne?

Otóż posiadanie regulaminu organizacyjnego jest wymogiem prawnym, którego spełnienie jest badane w toku kontroli prowadzonej przez podmioty prowadzące rejestr. W odniesieniu do spółek handlowych prowadzących działalność stomatologicznych, organem rejestrowym jest wojewoda, natomiast w odniesieniu do praktyk zawodowych, za organ rejestrowy ustawa uznaje okręgową radę lekarską właściwą dla miejsca wykonywania praktyki zawodowej.

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.