• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNER PORTALU
partner portalu

Komisja Etyki Reklamy: spot szczoteczki elektrycznej Oral b wprowadza w błąd

KER/ŁS
21-11-2014, 08:24
Komisja Etyki Reklamy: spot szczoteczki elektrycznej Oral b wprowadza w błąd Screen z reklamy dostępnej m.in. w serwisie You Tube
Komisja Etyki Reklamy uznała, że firma Procter and Gamble narusza Kodeks Etyki Reklamy, informując w jednym ze spotów, że w czasie używania manualnej szczoteczki wykonywanych jest dokładnie 600 ruchów na minutę. Spór sprowadza się do pytania, o to, ile ruchów faktycznie jesteśmy w stanie wykonać?

Skargę do KER złożył konsument, którego zdaniem, dane podawane w reklamie szczoteczki Oral b wprowadzają w błąd. - Nikt nie jest w stanie wykonać przy ręcznym szczotkowaniu zębów 10 ruchów na sekundę, o których to mówi reklama - przekonywał w piśmie.

Zanim zdecydował się złożyć skargę na reklamę otrzymał wyjaśnienie od koncernu P&G.

Przedstawiciele firmy zapewnili, że informacja o 600 ruchach szczoteczki manualnej na minutę jest oparta o wiedzę wynikającą z 5 różnych badań, które następnie zostały zebrane i przeanalizowane w ramach badania uniwersyteckiego. Jakich? Tego firma ze względu na charakter źródeł ujawnić nie może.

Dopiero podczas arbitrażu Rady Etyki Reklamy przedstawiciele P&G zdradzili, że twierdzenie sformułowane w reklamie jest oparte na wnioskach badań znanego w tej dziedzinie autorytetu. Jest nim prof. dr Joachim Klimek. Skarżeni zwrócili także uwagę, że zarzut zawarty w zażaleniu konsumenta nie jest poparty jakimkolwiek badaniem, chociażby uprawdopodabniającym jego zasadność.

Pomimo wyjaśnień (P&G przekazała obszerny załącznik) Zespół Orzekający RER dopatrzył się w reklamie naruszenia art. 8 i art. 10 ust. 1 a) Kodeksu Etyki Reklamy.

Jak czytamy w uzasadnieniu członkowie zespołu wzięli pod uwagę, że reklama informuje o konkretnej liczbie ruchów wykonywanych szczoteczką manualną - „600 ruchów na minutę szczoteczką manualną". Ich zdaniem, tym jednoznacznym stwierdzeniem reklama może wprowadzać odbiorców w błąd, gdyż z informacji przekazanych przez skarżonego nie wynika konkretnie, że w czasie używania manualnej szczoteczki do zębów wykonywanych jest dokładnie 600 ruchów na minutę.

Zespół Orzekający uznał, że reklama nadużywa zaufania odbiorców i wykorzystuje ich brak doświadczenia lub wiedzy, ale również, iż nie narusza dobrych obyczajów i była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH