PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Komisja Etyki Reklamy: spot szczoteczki elektrycznej Oral b wprowadza w błąd

KER/ŁS
21-11-2014, 08:24
Komisja Etyki Reklamy: spot szczoteczki elektrycznej Oral b wprowadza w błąd Screen z reklamy dostępnej m.in. w serwisie You Tube
Komisja Etyki Reklamy uznała, że firma Procter and Gamble narusza Kodeks Etyki Reklamy, informując w jednym ze spotów, że w czasie używania manualnej szczoteczki wykonywanych jest dokładnie 600 ruchów na minutę. Spór sprowadza się do pytania, o to, ile ruchów faktycznie jesteśmy w stanie wykonać?

Skargę do KER złożył konsument, którego zdaniem, dane podawane w reklamie szczoteczki Oral b wprowadzają w błąd. - Nikt nie jest w stanie wykonać przy ręcznym szczotkowaniu zębów 10 ruchów na sekundę, o których to mówi reklama - przekonywał w piśmie.

Zanim zdecydował się złożyć skargę na reklamę otrzymał wyjaśnienie od koncernu P&G.

Przedstawiciele firmy zapewnili, że informacja o 600 ruchach szczoteczki manualnej na minutę jest oparta o wiedzę wynikającą z 5 różnych badań, które następnie zostały zebrane i przeanalizowane w ramach badania uniwersyteckiego. Jakich? Tego firma ze względu na charakter źródeł ujawnić nie może.

Dopiero podczas arbitrażu Rady Etyki Reklamy przedstawiciele P&G zdradzili, że twierdzenie sformułowane w reklamie jest oparte na wnioskach badań znanego w tej dziedzinie autorytetu. Jest nim prof. dr Joachim Klimek. Skarżeni zwrócili także uwagę, że zarzut zawarty w zażaleniu konsumenta nie jest poparty jakimkolwiek badaniem, chociażby uprawdopodabniającym jego zasadność.

Pomimo wyjaśnień (P&G przekazała obszerny załącznik) Zespół Orzekający RER dopatrzył się w reklamie naruszenia art. 8 i art. 10 ust. 1 a) Kodeksu Etyki Reklamy.

Jak czytamy w uzasadnieniu członkowie zespołu wzięli pod uwagę, że reklama informuje o konkretnej liczbie ruchów wykonywanych szczoteczką manualną - „600 ruchów na minutę szczoteczką manualną". Ich zdaniem, tym jednoznacznym stwierdzeniem reklama może wprowadzać odbiorców w błąd, gdyż z informacji przekazanych przez skarżonego nie wynika konkretnie, że w czasie używania manualnej szczoteczki do zębów wykonywanych jest dokładnie 600 ruchów na minutę.

Zespół Orzekający uznał, że reklama nadużywa zaufania odbiorców i wykorzystuje ich brak doświadczenia lub wiedzy, ale również, iż nie narusza dobrych obyczajów i była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.