PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Klinika zapłaci 160 tys. zł za sekwencję błędów w leczeniu stomatologicznym

ms
19-02-2016, 12:45
Klinika zapłaci 160 tys. zł za sekwencję błędów w leczeniu stomatologicznym Za błędy medyczne gabinety stomatologiczne muszą płacić coraz więcej (foto: pixabay)
Opiłowanie zębów, wykonanie licówki i korony, miast przynieść klinice stomatologicznej 19 tys. zł przychodów, doprowadziły do strat w wysokości 160 tys. zł.

Kobieta, zgłosiła się do szeroko rozreklamowanej kliniki stomatologicznej:
- z przebarwionym szkliwem zębowym (prawdopodobnie wynik fluorowania nadwrażliwych szyjek zębowych);
- ze złamaną koroną zęba nr 24;
- próchnicą zęba nr 16.

Zakres wykonanych prac
Dentystka wykonała ekstraktację zęba nr 24 i rozpoczęła leczenie kanałowe zęba nr 16 z ubytkami próchniczymi. Następnego dnia kontynuowano leczenie zęba nr 16. Według dokumentacji medycznej, osoba leczona nie zgłaszała bólu po ekstraktacji zęba.

Uzgodniono plan leczenia, który obejmował m.in. opiłowanie zębów, wykonanie licówki i korony. Koszt leczenia określono na 19 tys. zł.

W ramach leczenia zaproponowano pokrycie zębów siecznych i przedtrzonowych licówkami porcelanowymi, a zębów trzonowych - koronami ceramicznymi. Realizacja uzgodnionych procedur miała potrwać maksymalnie dwa tygodnie.

Zaledwie 24 godziny po ekstraktacji zęba nr 24, dentystka opiłowała powódce 11 zębów w żuchwie, usunęła most założony trzy miesiące wcześniej na zębach nr 47 i 45 oraz pobrała wyciski. Opiłowane zęby zostały zabezpieczone licówkami i koronami tymczasowymi.

Błędy: przed, w trakcie i po leczeniu
Dentystka nie poinformowała pacjentkę  o tym, że z opiłowaniem żywych zębów wiążą się zagrożenia.

W dwa dni po opiłowaniu zębów pacjentka zaczęła uskarżać się na bóle wszystkich zębów w żuchwie i bóle zębodołu po usunięciu zęba nr 24. Bóle te nie mijały przez kolejne dni, pomimo wykonania miejscowych zabiegów typowych przy tzw. suchym zębodole.

Dopiero 10 dni później w znieczuleniu miejscowym wykonano rewizję bolącego zębodołu. Z uwagi na to, że podczas usuwania zęba nr 24 doszło do nadłamania wyrostka zębodołowego, konieczne stało się usunięcie wystającej części kości od strony wargi, wyłyżeczkowanie zębodołu i zaszycie. Wyrostek ten nie wrósł się, zaczął ulegać martwicy i niezbędne stało się jego usunięcie. U kobiety doszło do suchego bolesnego zapalenia zębodołu po wyrwanym zębie nr 24 i ograniczonego zapalenia kości - jako powikłanie po ekstrakcji zęba.

U pacjentki kontynuowano leczenie kanałowe zęba nr 16, które poprowadził już kolejny dentysta. Leczenie to odbywało się zgodnie z zasadami sztuki medycznej.

Coraz większe problemy
Po kilku dniach pacjentka zaczęła odczuwać ostry ból w zębie nr 16 i w zębodole po ekstraktacji zęba nr 24. Dyżurujący wówczas w klinice lekarz dentysta otworzyła ząb nr 16 i wykonała zdjęcie rtg pantomograficzne, które wykazało zanieczyszczenia kostne w zębodole po ekstraktacji zęba nr 24. Dentystka usunęła te zanieczyszczenia. Mimo to, w kolejnych dniach ząb nr 16 bolał pacjentkę. Powtórnie zatem ząb ten został przepłukany kwasami.

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.