PARTNER PORTALU
partner portalu

Jedna proteza a tak wiele wątpliwości

NFZ/szaft
03-03-2014, 08:08
Jedna proteza a tak wiele wątpliwości Jedna proteza a tak wiele wątpliwości (Fot. Fotolia/PTWP)
Przepisy dotyczące uzupełnień protetycznych wydają się być jasne, przynajmniej dla większości lekarzy dentystów. Więcej wątpliwości mają natomiast sami pacjenci, którzy jak umówieni, zasypali pytaniami dotyczącymi protez skrzynki korespondencyjne przedstawicieli Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia. Do dyskusji włączyli się sami stomatolodzy.

- Już drugi raz pękła mi proteza dolna. Czy dentysta powinien jeszcze raz naprawić ją w ramach NFZ - pyta jeden z pacjentów. W tym przypadku odpowiedź jest prosta i jedyna. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, naprawa protezy jest refundowana raz na 2 lata.

Wątpliwości ma tez pacjentka, której proteza górna po 10 latach, po raz pierwszy pękła proteza górna. - Za naprawę musiałam zapłacić 40 złotych, czy słusznie? Nawet nie otrzymałam pokwitowania - zastanawia się? I w tym przypadku odpowiedź NFZ jest krótka. Jej autorzy po raz kolejny zwracają uwagę na przepisy dotyczące refundacji. Kwestię płatności kwitują jeszcze krócej. - Nie powinna Pani płacić za naprawę - odpowiadają. 

Przypadek kolejnego pacjenta pokazuje, że życie jest jednak nieco bardziej skomplikowane. Z jego pytania wynika, że stomatolog wykonał protezy zębowe i zaznaczył, że w przypadku problemów (uwierania) pacjent powinien wrócić do gabinetu. Zła wróżba szybko okazała się prawdą i cierpiący z powodu niedopasowania protez szybko pojawił się z powrotem. Jak relacjonuje pacjent, za poprawki musiał zapłacić. Pojawiło się pytanie, czy stomatolog nie powinien naprawiać protezy w ramach NFZ tak długo dopóki będzie ona na tyle dopasowana, że jej użytkowanie nie będzie sprawiać problemów?
I w tym przypadku prawo jest twarde. Pacjentowi raz na dwa lata przysługuje bezpłatna naprawa protez. - Dotyczy to jednak protez, które zostały wykonane prawidłowo. Jeżeli pacjent uważa, że proteza została źle wykonana można zgłosić reklamację - zaznaczają przedstawiciele NFZ.

Taką odpowiedzią szybko zainteresował się jeden z lekarzy dentystów z 10-letnim stażem. - Co drugi pacjent na początku uważa że proteza została źle wykonana, co drugi pacjent nie ma cierpliwości, wytrzymałości i czasami chęci cierpienia, aby później proteza była dopasowana. Więc jak macie zamiar przyjmować takie reklamację i kto w NFZ ma zamiar to sprawdzać merytorycznie? - pyta.
Okazuje się, że reklamacje odnośnie prawidłowości wykonania uzupełnienia protetycznego są przekazywane do uzgodnienia z konsultantem wojewódzkim z dziedziny protetyki stomatologicznej.

I na koniec jeszcze dwa pytania od kolejnego pacjenta. Czy osoby z pękniętą protezą powinny być przyjmowane poza kolejnością?
- Poza kolejnością, do świadczeń opieki zdrowotnej oraz z usług udzielanych w aptekach, mają prawo: Zasłużeni Honorowi Dawcy Krwi, Zasłużeni Dawcy Przeszczepu, inwalidzi wojenni, inwalidzi wojskowi, osoby represjonowane oraz kombatanci (podstawa prawna: ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych) - wyjaśnia NFZ.

A czy dostawienie zęba do protezy także jest naprawą? - O sposobie naprawy protezy decyduje lekarz stomatolog - kończą dyskusję specjaliści Funduszu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH