PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Jak skutecznie bronić się przed karą nałożoną przez Sanepid?

22-04-2013, 00:01
Jak skutecznie bronić się przed karą nałożoną przez Sanepid?
Jak skutecznie bronić się przed karą nałożoną przez Sanepid?
Sprawa wydawała się być przegraną. Właścicielka gabinetu stomatologicznego miała aparat rentgenowski. Osoby dzwoniące do lekarza dentysty dowiadywały się, że bez problemu mogą wykonać badanie, tak też zrobił kontroler Wojewódzkiej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej.

Zasadniczy problem był w tym, że właścicielka gabinetu stomatologicznego nie legitymowała się dokumentami zezwalającymi na użytkowanie aparatury diagnostycznej. Wina właścicielki gabinetu stomatologicznego była bezsporna. Organ kontrolujący nałożył na nią karę w wysokości 6,5 tys. zł, bo nie może być tak, że niezarejestrowany sprzęt, a więc bez wymaganych zezwoleń, wykorzystywany jest w diagnostyce medycznej. A tymczasem.

Tymczasem właścicielka gabinetu stomatologicznego postanowiła przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Warszawie bronić swoich racji. Póki co skutecznie.

Warto poznać linię obrony sprawy w zasadzie przegranej.

Pytanie Sanepid: Jak to jest, że w gabinecie stomatologicznym pracuje niezgłoszony odpowiednim służbom sprzęt rentgenowski?

Odpowiedź lekarza dentysty: Sprzęt nie został zgłoszony, gdyż nie był wykorzystywany. Nie mógł być wykorzystywany, gdyż tylko ja, jako właścicielka, potrafiłam robić zdjęcia, a ze względu że jestem w ciąży - nie mogę wykonywać takich zdjęć.

Pytanie Sanepid: Jak to jest, że sprzęt nie funkcjonował, operatorka jest w ciąży, a mimo to pacjenci telefonicznie umawiani są na badania rtg w praktyce stomatologicznej? 29 listopada 2011 r. oraz 6 marca 2012 r. kontroler Sanepid zadzwonił do dentystki z zapytaniem czy gabinet świadczy także usługi w zakresie stomatologicznej diagnostyki rentgenowskiej. Osoba udzielająca informacji potwierdziła fakt wykonywania zdjęć rentgenowskich z tym, że wyłącznie pacjentom gabinetu.

Odpowiedź lekarza dentysty: To przejaw marketingu, bo gdy pacjent przychodzi na badanie to jest kierowany do współpracującej kliniki robiącej zdjęcia rtg, a że tak jest - świadczą trwałe oznaczenia zdjęć rtg wskazujące gdzie zostały wykonane.

Pytanie Sanepid: Jak to jest, że osoba udzielająca informacji kontrolerom Sanepidu jednoznacznie sugerowała, że badanie odbędzie się na terenie gabinetu stomatologicznego?

Odpowiedź lekarza dentysty: Z telefonu korzystają także osoby, które wynajmują w tym miejscu inne lokale, to one mogły udzielić niezbyt kompetentnych odpowiedzi.

Pytanie Sanepid: Jak to jest, że sprzęt nie funkcjonował, operatorka jest w ciąży, a mimo to wystąpiła 18 marca 2012 r. (a więc bezpośrednio po telefonach kontrolnych) o zgodę na użytkowanie sprzętu rtg, w jakim celu?

Odpowiedź lekarza dentysty: O zgodę wystąpiłam, bo zostałam wprowadzona w błąd, że nieużytkowany sprzęt też trzeba zgłosić do rejestracji.

WSA (wyrok VII SA/Wa 2181/12) uznał, że kontroler nie ma wystraczających dowodów na to, że rozmowy telefoniczne jednoznacznie sugerowały wykonanie badań na terenie gabinetu stomatologicznego (rozmowy te nie zostały nagrane), tak więc należy uznać, że nie było mowy o zapisywaniu na badania diagnostyczne przy użyciu niezarejestrowanego aparatu. Karę należy zawiesić do czasu ostatecznego wyjaśnienie spornych kwestii.

Podobał się artykuł? Podziel się!

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.