PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Jak bardzo zakażenia boją się audytów?

25-07-2013, 00:02
Jak bardzo zakażenia boją się audytów? (foto: sxc.hu)
Jak bardzo zakażenia boją się audytów? (foto: sxc.hu)
Gdyby prawidłowo sporządzony audyt eliminował zagrożenia wynikające z możliwości powstania zakażeń w gabinecie stomatologicznym, wtedy można by mówić o ideale. Tak jednak nie jest, a mimo to skrupulatna analiza procedur obowiązujących w miejscu pracy lekarza dentysty może zagrożenie powstania zakażenia wyraźnie zminimalizować.

Komisja Stomatologiczna Dolnośląskiej Izby Lekarskiej przyszła z pomocą tym wszystkim, którzy chcą być w zgodzie z przepisami oraz z własnym sumieniem i zamierzają taki audyt skrupulatnie dwa razy w roku przeprowadzać.

Sprawa jest o tyle prosta, że nie ma obowiązujących wzorów formularzy audytów, które należałoby stosować. Dowolność dotyczy sfery formalnej, ale merytoryczne zasady tworzenia audytów podlegają pewnym regułom, które trzeba respektować.

Zastrzeżeń do podanych wskazówek nie miało kierownictwo Wojewódzkiej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej we Wrocławiu.

 

dnia .

Protokół kontroli wewnętrznej

Rodzaj praktyki lekarskiej....................................................

1. Procedura dotycząca sterylizacji materiałów medycznych.

a.) We własnym zakresie.

b) Zawarta umowa z podmiotem zewnętrznym.

tak/nie Procedura nie wymaga aktualizacji

tak/nie Procedura wymaga modyfikacji w zakresie

Audyt wewnętrzny należy traktować jako sprawdzanie własnych działań w sensie

epidemiologicznym w gabinecie i traktować jako możliwość wykrycia słabych ogniw w

zakresie ochrony epidemiologicznej. Stanowi on własna ochronę w sensie biologicznym i

prawnym.

Należy pamiętać, że sprzęt (autoklaw, unit i pozostały) winien być używany i konserwowany zgodnie z zaleceniami producenta

- każdy wsad do autoklawu ma być oznakowany wskaźnikiem,

- biologiczna kontrola autoklawu powinna odbywać się 4 razy do roku

2. Procedura mycia i dezynfekcji narzędzi i sprzętu medycznego

tak/nie Procedura nie wymaga aktualizacji

tak/nie Procedura wymaga modyfikacji w zakresie

Należy pamiętać, ze każda zmiana środka dezynfekcyjnego to jest nowa procedura:

- roztwory muszą mieć opis przygotowania, stężenia i czasu działania;

- należy określić sposób pakietowania, przechowywania i znakowania instrumentów.

3. Procedura mycia i dezynfekcji rąk

tak/nie Procedura nie wymaga aktualizacji

tak/nie Procedura wymaga modyfikacji w zakresie

Wymagana jest widoczna tablica w gabinecie obrazująca procedurę mycia rąk:

- mycie rąk - w opisie procedury powinna być również informacja kiedy pojemnik na mydło został napełniony i przed każdym nowym wsadem mydła (data) został wymyty i zdezynfekowany.

- pojemnik ze środkiem dezynfekcyjnym do mycia rąk, postępowanie jak wyżej;

- płyn do odkażania rąk; opisać jaki, kiedy napełniono pojemnik, oraz wpisać datę przydatności do użycia.

- lekarz co jakiś czas sprawdza czy asysta myje ręce zgodnie z procedurą.

Drugą wymaganą widoczną tablicą w gabinecie jest tablica przy tacy przeciwwstrząsowej opisująca sposób postępowania w stanach zagrożenia.

SŁOWA KLUCZOWE
lexDENT   BHP   zarządzanie gabinetem   Sanepid   Wymogi - obowiązki  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.