PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Ile krwi może napsuć pacjent "awanturujący się"

js
20-11-2015, 11:30
Ile krwi może napsuć pacjent Pacjent walczy w sądzie o zwrot pieniędzy za leczenie (foto: pixabay)
6 tys. zł dochodził przed sądem pacjent, który twierdził, że dentysta źle go leczył, a za złe leczenie nie chciał oddać pieniędzy.

Pacjent wycenił odszkodowanie na 2 tys. zł (z tytułu zwrotu kosztów niewłaściwego leczenia uzębienia), żądał także 4 tys. zł - jako zadośćuczynienie. Mężczyzna zarzekał się, że rozpoczął leczenie sześciu zębów, na co wydał ok. 2 tys. zł. Później dowiedział się od dentysty, że wszystkie leczone zęby nadają się do usunięcia. W takiej sytuacji zażądał zwrotu poniesionych wydatków i poprosił o wystawienie faktur za leczenie.

W takiej sytuacji pozwany stomatolog ponoć stał się bardzo agresywny, odmówił zwrotu pieniędzy rzucił się na pacjenta, zaczął go szarpać i wykręcać palce oraz – jak to pacjent określił – „znęcał się nad nim fizycznie i psychicznie”.

Dentysta twierdził co innego. Pacjent leczył u niego kanałowo tylko jeden ząb. Świadek, powołany przez stomatologa, twierdził, że zauważalny był brak współpracy mężczyzny w procesie leczenia objawiający się niestawiennictwem na wyznaczane wizyty lekarskie.

Sąd Rejonowy ustalił, że pacjent zgłosił się po raz pierwszy do dentysty z bólem zęba nr 27. Dentysta podjął leczenie kanałowe, zalecił wykonanie zdjęcia RTG. Pacjent nie stawiał się jednak regularnie na wyznaczone wizyty, pojawił się po dłuższym czasie, ponownie z bólem tego zęba, ale nie stosował się do zaleceń dentysty.

Pewnego dnia zgłosił się z bólem zęba nr 37, wówczas rozpoczęto leczenie. Powód nie stawił się na kolejną wyznaczoną wizytę. Podczas jednej z wizyt dentysta ponownie założył leki i poinformował o konieczności dalszego leczenia w ciągu kilkunastu dni. Pacjent pojawił się w gabinecie po dłuższym czasie z pretensjami, zażądał zwrotu pieniędzy i wystawienia faktur.

Dentysta poinformował pacjenta o braku możliwości wystawienia faktur i zwrotu pieniędzy. Pacjent odmówił opuszczenia gabinetu i krzycząc - domagał się zwrotu pieniędzy. Powód opuścił gabinet dopiero po przekazaniu przez pozwanego informacji o zamiarze wezwania policji.

Według ustalenia Sądu Rejonowego pacjent nie przedstawił żadnych dowodów na poparcie swojego żądania. Na podstawie przedstawionych dokumentów nie sposób było  – według Sądu – wywnioskować, aby pozwany w sposób nienależyty wykonał leczenie zębów powoda. Przeciwnie, z dokumentacji tej wynikało, że pacjent nie stosował się od zaleceń pozwanego i zaniedbywał wskazówki co do dalszego leczenia.

W konsekwencji Sąd I instancji oddalił powództwo. Apelacja też została odrzucona.

Według Sądu II instancji, pacjent nie wykazał, aby działanie lub zaniechanie dentysty godziło w dobra powoda, było zawinione lub stanowiło niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania. Skarżący nie wykazał też wysokości szkody majątkowej, jak i krzywdy, wreszcie nie wykazał związku przyczynowego pomiędzy działaniem lub zaniechaniem a ewentualnym uszczerbkiem na zdrowiu.

Wszystkie te okoliczności czyniły apelację bezzasadną, co skutkowało jej oddaleniem.

Sygn. akt III Ca 1730/14

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
sąd   pacjenci   zarządzanie gabinetem  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.