• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Grzegorz Wrona (NROZ): pacjent inwestuje w leczenie, dentysta - w gabinet, a to stwarza dodatkowe napięcia

ms
31-03-2014, 07:49
Grzegorz Wrona (NROZ): pacjent inwestuje w leczenie, dentysta - w gabinet, a to stwarza dodatkowe napięcia Grzegorz Wrona (NROZ): pacjent inwestuje w leczenie, dentysta - w gabinet, a to stwarza dodatkowe napięcia (foto: infoDENT24.pl)
Grzegorz Wrona, nowy Naczelny Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej, tuż po wyborze na to stanowisko wskazał w rozmowie z infoDENT24.pl na problemy, z którymi w coraz większym wymiarze stykać się będą w pracy zawodowej lekarze dentyści.

Problem pierwszy. Zawód lekarza dentysty w pewnym stopniu skomercjalizował się, a to wynika przede wszystkim z istotnego rzeczowego wkładu, który trzeba zaangażować w uruchomienie praktyki dentystycznej. To są znaczące środki i one przeważają na wadze, na której drugiej szali położona jest wiedza zdobyta w toku kształcenia.

Problem drugi: Coraz większy odsetek pacjentów skrupulatnie wylicza ekonomiczną efektywność otrzymanej usługi stomatologicznej. Wiele osób prowadzi rachunek tego jak duże pieniądze są w stanie zaangażować w to, aby - powiem kolokwialnie - bez przeszkód móc nadal gryźć kiełbasę.

Problem trzeci: Pacjent próbuje uzyskać rzeczową odpowiedź u kogo otrzyma najwyższej jakości usługę, przy czym nie zawsze realnie ocenia wielkość możliwych przez niego do zaangażowania środków.

Problem czwarty: Na pytanie gdzie jest wystarczająco rzetelny rzemieślnik, abstrahując od tego czy taka analiza jest uprawniona w przypadku usług z zakresu zdrowia, próbują odpowiedzieć serwisy internetowe. Mnie, a więc osobie od dawna związanej ze środowiskiem lekarskim, znającej uwarunkowania pracy w ochronie zdrowia, taka formuła nie przekonuje. O budowaniu zaufania w oparciu o takie założenia nie może być mowy. Internet wartościowej informacji nie niesie, a przecież rzetelność w tym względzie jest bardzo istotna.

Problem piąty: W takim otoczeniu odbywa się ustalenie planu leczenia, przy czym pacjent analizuje stan uzębienia, ocenia co utrzyma, co jest w stanie zmienić, a czego - ze względów ekonomicznych - nie będzie podejmować. Podniesienie kwestii kosztów realizacji usługi to jedno. Z drugiej strony następuje określenie kompetencji i odpowiedzialności. Coraz częściej pojawia się potrzeba ustalenia odpowiedzi co jest błędem medycznym, co zdarzeniem niepożądanym, co powikłaniem. Bardzo trudno określić linię podziału pomiędzy tymi pojęciami. Granice oddzielające odcienie szarości są trudne do precyzyjnego zdefiniowania.

Problem szósty: W tak skomplikowanej sytuacji zwiększają aktywność prawnicy, którzy coraz częściej namawiają pacjentów na konfrontację z lekarzami dentystami. Wartość merytoryczna tego typu pomocy niestety nie jest najwyższego lotu. Nie mam nic przeciwko wytaczaniu armat, ale niech będą to armaty dobrze wycelowane, tylko wówczas można pokusić się o skuteczne naprawianie tego co naprawienia wymaga. To proces długofalowy, skomplikowany. Nawiązaliśmy współpracę z Wydziałem Prawa Uniwersytetu Warszawskiego. Chcemy zarówno pracownikom naukowym tego wydziału, jak i studentom przekazać wiedzę o specyfice zawodu lekarza i lekarza dentysty. Bez takiej wiedzy świat przepisów prawnych i sztuka leczenia ludzi będą funkcjonować rozdzielnie. Oba te światy spotkają się na sali rozpraw bez szans na osiągnięcie satysfakcjonującego obie strony celu.

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.