• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń
PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Gdy pacjent żąda zwrotu pieniędzy

15-04-2013, 00:01
Gdy pacjent żąda zwrotu pieniędzy (foto: sxc.hu)
Gdy pacjent żąda zwrotu pieniędzy (foto: sxc.hu)
Sprawa dotyczyła lekarza dentysty, który zrealizował usługę, ale jak uznał sąd lekarski podczas jej wykonywania dopuścił się naruszenia przepisów o wykonywaniu zawodu lekarza. Czy w takim przypadku pacjent ma otwartą drogę do żądania zwrotu kosztów leczenia?

Odpowiedź brzmi - nie. Nawet przegrana sprawa w sądzie lekarskim nie oznacza, że lekarz dentysta przymuszony jest do spełnienia żądania pacjenta, który domaga się zwrotu pieniędzy wyłożonych na nietrafione leczenie.

Sąd lekarski orzekać może jedynie kary:

- upomnienia;

- nagany;

- pieniężną;

- zakazu pełnienia funkcji kierowniczych w jednostkach organizacyjnych ochrony zdrowia;

- ograniczenia zakresu czynności w wykonywaniu zawodu lekarza;

- zawieszenia prawa wykonywania zawodu lekarza na okres od 1 roku do 5 lat;

- pozbawienia prawa wykonywania zawodu.

(Art. 83 ust. 1 ustawy z 2 grudnia 1989 r. o izbach lekarskich: Dz. U. Nr 219, poz. 1708).

Lekarz dentysta oczywiście może dobrowolnie zwrócić koszty leczenia, ale nie musi.

Zwrot pieniędzy pacjentowi może być orzeczony wyłącznie wyrokiem sądowym w postępowaniu cywilnym. W postępowaniu takim powód musi wykazać:

-  niewykonanie umowy;

- nienależyte wykonanie umowy;

- powstanie szkody w wyniku wykonania umowy;

- zawinione zachowanie pozwanego;

- związek przyczynowy pomiędzy zachowaniem a szkodą.

Pamiętać należy o tym, że orzeczenie sądu lekarskiego - co do zasady - uwzględniane jest jako istotny dowód w sprawie cywilnej. Przy czym pieniądze, jakich może żądać pacjent w postępowaniu cywilnym, nie są oczywiście ograniczone do wysokości zapłaconego rachunku. Odpowiedzialność lekarza dentysty może zdecydowanie przewyższać wysokość rzeczywistej straty pacjenta, bo dotyczy także naprawienia utraconych korzyści (zadośćuczynienie).

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
lexDENT   wyrok   błąd dentysty   Wymogi - obowiązki  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.