PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

eWUŚ w pytaniach i odpowiedziach

06-02-2013, 23:59
eWUŚ w pytaniach i odpowiedziach (foto: sxc.hu)
eWUŚ w pytaniach i odpowiedziach (foto: sxc.hu)
eWUŚ (Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców) działa bez większych zakłóceń. Okazuje się jednak, że wielu świadczeniodawców, w tym prowadzący praktyki stomatologiczne z podpisanymi kontraktami z NFZ chciałoby wiedzieć więcej o zasadach funkcjonowania systemu sprawdzania uprawnień pacjentów do leczenia w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.

Prezentujemy zestaw pytań najczęściej trafiających do twórców eWUŚ.

Czy korzystanie z eWUŚ jest obowiązkowe?

Nie, z systemu eWUŚ nie trzeba korzystać. O ile gabinet stomatologiczny nie oferuje takiego sposobu weryfikacji, pacjent ma prawo złożyć oświadczenie.

Co zrobić w sytuacji, kiedy eWUŚ nie działa?

W takiej sytuacji można potwierdzić prawo do świadczeń jednym z dokumentów poświadczających takie uprawnienia (np. legitymacja emeryta, zaświadczenie z zakładu pracy, zgłoszenie do ubezpieczenia), a w przypadku braku takiego dokumentu - gdy pacjent wie, że prawo do świadczeń posiada - może złożyć stosowne oświadczenie.

Czy pacjent leczący się w gabinecie stomatologicznym przed każda wizytą powinien sprawdzić się w eWUŚ?

Pacjenta należy zweryfikować każdorazowo przy ubieganiu się przez niego o udzielenie świadczenia (każdorazowo przy przyjęciu przez lekarza stomatologa). W przypadku świadczeń trwających dłużej niż jeden dzień (z zasady nie dotyczy usług stomatologicznych) oświadczenie powinno być złożone tylko raz.

Kto ma dostęp do usługi eWUŚ?

Z eWUŚ mogą korzystać świadczeniodawcy, którzy mają dostęp do internetu i uzyskali od NFZ upoważnienie do korzystania z systemu Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców.

Dlaczego pacjent może widnieć w systemie eWUŚ jako nieuprawniony do świadczeń?

Informacje o osobie ubezpieczonej mogły nie zostać przekazane przez inne instytucje do bazy NFZ albo osoba ubezpieczona nie zgłosiła członków swojej rodziny do ubezpieczenia. Wszystkie wątpliwości musi wyjaśnić pacjent u płatnika składek, np. u pracodawcy.

Czy wystarczy jedno oświadczenie pacjenta dla całego cyklu zabiegów stomatologicznych?

Na cykl zabiegów wystarczy jedno oświadczenie złożone przez pacjenta. Tak jak w przypadku każdego świadczenia, które realizowane jest dłużej niż jeden dzień, złożone oświadczenie obowiązuje do momentu przekazania przez pacjenta informacji o zmianie podstawy uprawnienia.

Czy pacjent musi codziennie być weryfikowany pod kątem prawa do świadczeń, o ile przychodzi do gabinetu stomatologicznego dzień po dniu?

Zgodnie z art. 50 ust. 5 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, dokument elektroniczny, potwierdzający prawo do świadczeń zawiera m.in. informację o prawie do świadczeń według stanu na dzień sporządzenia dokumentu. Konieczne jest zatem codzienne dokonywanie weryfikacji, tak aby dla każdego dnia trwania hospitalizacji, świadczeniodawca uzyskał gwarancję rozliczenia świadczenia.

SŁOWA KLUCZOWE
lexDENT   NFZ   kontraktowanie   eWUŚ   Dokumentacja medyczna  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.