PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Ewidencja czasu pracy w placówce medycznej – ważne zmiany od stycznia 2017 r. cz. II

ms
23-01-2017, 08:00
Ewidencja czasu pracy w placówce medycznej – ważne zmiany od stycznia 2017 r. cz. II Ewidencja czasu pracy w placówce medycznej
Rząd zafundował przedsiębiorcom, także tym funkcjonującym w branży medycznej, kolejny uciążliwy obowiązek, którego zasadność jest mocno wątpliwa. Chodzi o ewidencjonowanie czasu pracy. Okazuje się, że obowiązek ten jest w zasadzie fikcją.

Wprowadzony od 1 stycznia 2017 r. obowiązek analizuje dla czytelników infoDENT24.pl mec. Arkadiusz Jóźwik - radca prawny, specjalizujący się w prawie medycznym (pierwszą część analizy zamieściliśmy tutaj). Poniżej prawnik wyjaśnia kto tak naprawdę podlega nowym obowiązkom sprawozdawczym. 

Wyjątki
Nowe przepisy przewidują jednak wyjątki od tego uciążliwego obowiązku. Dotyczą one głównie osób, które same wyznaczają swoje miejsce i czas pracy oraz otrzymują wyłącznie prowizyjne wynagrodzenie. Trzeba pamiętać, że oba warunki muszą zostać spełnione łącznie, co w zasadzie dla wszystkich przedsiębiorców medycznych wykorzystujących kontrakty i umowy zlecenia we własnej działalność oznacza jedno – konieczność realizowania sprawozdawczości czasu pracy. 

Niejasności
Przepisy o wynagrodzeniu minimalnym są ogólne, zaś wprowadzone zmiany nie zostały gruntownie przemyślane, bowiem o ile samo wprowadzenie pojęcia płacy minimalnej do umów cywilnoprawnych wydaje się słuszne, o tyle przepisy o wynagrodzeniu minimalnym, regulujące m.in. kwestię sprawozdawczości (ewidencji czasu pracy) nie są precyzyjne.

Gdzie upatrywać furtki?
Chodzi głównie o sformułowanie art. 1 pkt 1b lit. a ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z którego wynika, że z obowiązku prowadzenia ewidencji czasu pracy zwalnia się samozatrudnionych i zleceniobiorców, którzy zatrudniają pracowników na etatach lub zawierają umowy zlecenia. Ustawa nie precyzuje charakteru zawieranych umów zlecenia, tj. nie stawia wymogu, aby zlecenia miały bezpośredni czy pośredni związek z głównym przedmiotem działalności danej osoby.

W ten sposób z ewidencji czasu pracy zwolniona zostaje osoba – zgodnie z definicją legalną, tj. formułowaną wprost w ustawie – która sama zawiera umowy zlecenia lub zatrudnia innych pracowników.

Przykład: Lekarz, który prowadzi działalność gospodarczą (samozatrudniony) zawarł umowę współpracy z placówką medyczną na wykonywanie świadczeń leczniczych. Jednocześnie lekarz ten prowadzi własną praktykę, w której zleca czynności sekretariatu i ma zatrudnioną na podstawie umowy o pracę jedną asystentkę.W takiej sytuacja przepisy o ewidencji czasu pracy nie obowiązują.

Nie obowiązują one również wówczas, gdy lekarz ma podpisaną umowę o prowadzenie księgowości z biurem rachunkowym, a jest to sytuacja powszechna. W takim przypadku lekarz zwolniony będzie z obowiązku ewidencji czasu pracy z tytułu zawartej umowy z placówką medyczną!

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.