• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Dentystka pracowała w oparciu o umowę o dzieło – to niemożliwe!

ms
05-12-2016, 10:15
Dentystka pracowała w oparciu o umowę o dzieło – to niemożliwe! Umowa o dzieło czy umowa zlecenie
ZUS zakwestionował rodzaj umowy, jaki łączył dentystykę ze spółką - właścicielem gabinetu dentystycznego. Sąd podzieli ocenę organu rentowego. Uwaga, taka sytuacja może przydarzyć się każdemu.

ZUS zakwestionował „umowę o dzieło” łączącą dentystkę ze spółką – właścicielem gabinetu dentystycznego. W ocenie urzędników organu rentowego, taką umowę należy traktować jako umowę o świadczenie usług podobnych do zlecenia. Sąd uznał, że ZUS ma rację.

Dowody, które wskazują na umowę o świadczenie usług

Po pierwsze: w łączącej strony umowie cywilnoprawnej nie sprecyzowano w sposób wystarczający (pozwalający na identyfikację konkretnego rezultatu, jaki ma zostać uzyskany) przedmiotu dzieła.

Określono ów przedmiot jako „wykonywanie usług stomatologicznych”. Tak ogólnikowe i wskazujące jednoznacznie na szereg powtarzalnych i podobnych rodzajowo czynności - sformułowanie przedmiotu zawartej umowy nie dziwi, jeżeli się zważy, iż w ramach tych, zawieranych na okres jednego roku, umów cywilnoprawnych dentystka świadczyła całe spektrum usług dentystycznych,  począwszy od ekstrakcji zębów i wypełniania ubytków, poprzez piaskowanie, na profilaktyce i zakładaniu koron - skończywszy.

Po drugie: rodzaj i ilość usług, które w ramach umowy „o dzieło” wykonywała dentystka - nie była jej znana.

Po trzecie: dentystka, zawierając umowę i podejmując się jej realizacji, nie znała swoich przyszłych pacjentów, ani ich docelowej liczby, ani też problemów zdrowotnych, z jakimi się u niej - w ustalonych dniach i godzinach przyjęć - zjawią.

Co więcej dentystka nie wiedziała nawet, ilu pacjentów i z jakimi dolegliwościami zarejestrowano na dany dzień, w którym miała wyznaczone godziny przyjęć.

Po czwarte: rejestrowani przez personel placówki pacjenci - co do zasady - o rodzaju problemu informowali zazwyczaj dopiero w momencie wejścia do gabinetu dentystycznego.

A nawet jeśli sygnalizowali problem zapisującemu ich na wizytę pracownikowi rejestracji, to ten nie był w stanie zdiagnozować, czy przykładowo dolegliwości bólowe będzie można wyeliminować poprzez wypełnienie ubytku, czy może konieczne będzie leczenie kanałowe lub ekstrakcja zęba.

Tylko w przypadku leczenia długotrwałego, po uprzednim zdiagnozowaniu problemu, czyli w istocie gdyby umowa była zawierana na każdą usługę dentystyczną odrębnie (np. umowa o dzieło w postaci wypełnienia ubytków pacjentowi X; ekstrakcja zęba - „ jedynki” u pacjenta Y, czy piaskowanie uzębienia w przypadku pacjenta Z) rzeczywiście można byłoby rozważać zasadność kwalifikowania tego rodzaju umów o konkretnym, z góry przewidzianym przez strony rezultacie (czy też rezultacie, do którego uzyskania powinien dążyć przyjmujący zamówienie dentysta) jako umów o dzieło.

SŁOWA KLUCZOWE
dentysta   ZUS   zarządzanie gabinetem   umowa zlecenie   umowa o dzieło  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.