PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Dentystka musi przeprosić pacjentkę i zapłacić 3,5 tys. zł

kan
23-10-2018, 11:04
Dentystka musi przeprosić pacjentkę i zapłacić 3,5 tys. zł Dentystka złamała prawa pacjenta (fot. pixabay)
Pacjentka domagała się, by dentystka zapłaciła jej 10 tys. zł odszkodowania i zadośćuczynienia oraz przeprosiła ją na piśmie. Sąd przychylił się do jej żądań, częściowo.

Finał:
Sąd nakazał dentystce wystosowanie  oświadczenia następującej treści:
„ Przepraszam za niedochowanie obowiązku informacyjnego przy udzielaniu świadczeń medycznych w marcu 2013 r.”, a także zasądził na rzecz pacjentki 3,5 tys. zł z ustawowymi odsetkami oraz 721,15 zł jako zwrot kosztów procesu.

Jak do tego doszło?
W marcu 2013 r. pacjentka dwukrotnie była w gabinecie dentystki i przechodziła leczenie kanałowe zęba. Niestety, w takcie zabiegu złamało się narzędzie i jego część utkwiła w kanale zęba. Dentystka nie powiedziała o tym pacjentce, ani też nie uprzedziła jakie mogą być negatywne konsekwencje leczenia endodontycznego. Pacjentka nie podpisała też zgody na zabieg. Po zakończeniu leczenia dentystka nie wykonała kontrolnego zdjęcia rtg.

Pacjentka twierdziła, że po leczeniu czuła się osłabiona, zmęczona, miała bóle głowy. Objawy te nasilały się w kolejnych miesiącach. W końcu zgłosiła się do innego stomatologa, który podczas badania stwierdził, że z fragmentem narzędzia znajdującym się w kanale zęba nic nie można zrobić i jedynym wyjściem z sytuacji jest ekstrakcja.

Pacjentka domagała się od dentystki zadośćuczynienia, a odszkodowanie którego od niej oczekiwała miało pokryć koszty leczenia i wstawienia implantu. Pozwana nie odpowiedziała na wezwanie do zapłaty, więc pacjentka skierowała sprawę do sądu.

Dentystka broniła się twierdząc, że:
- nie otrzymała wezwania do zapłaty,
- nie popełniła jakiegokolwiek błędu w sztuce medycznej, a podczas przeprowadzonego przez nią leczenia pacjentki nie doszło do złamania narzędzia w kanale zębowym,
- pisemnej zgody nie odebrała od pacjentki, gdyż nie było takiej konieczności.
- po leczeniu endodontycznym kobieta leczyła u niej jeszcze 8 kolejnych zębów, co trwało aż do sierpnia 2013 r. i w tym czasie nie zgłaszała żadnych dolegliwości,
- pacjentka nie ma dowodów na to, że konieczne było usunięcie zęba.

Sąd ustalił co następuje:
Pacjentka od dzieciństwa leczyła u dentystki zęby. W czasie wizyty w lutym 2013 r. pozwana rozpoznała u kobiety stan zapalny miazgi zęba nr 36  i w związku z tym wykonała dewitalizację  miazgi oraz poinformowała, że wskazane jest leczenie kanałowe.

Pacjentka ustnie zgodziła się na takie leczenie i w tym celu umówiła się na wizytę w marcu 2013 r, podczas której dentystka przeprowadziła leczenie kanałowe. W jego trakcie ułamał się fragment narzędzia dentystycznego i pozostał w kanale zęba, czego lekarka nie zauważyła. W czasie kolejnej wizyty odbudowała koronę zęba i na tym leczenie się zakończyło.

SŁOWA KLUCZOWE
błąd dentysty   pacjent  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.