• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Dentysta w mediach? Niebezpiecznie blisko postępowania dyscyplinarnego.

ms
15-11-2016, 09:03
Dentysta w mediach? Niebezpiecznie blisko postępowania dyscyplinarnego. Dentysto wystrzegaj się udziału w reklamach (foto: pixabay)
Wystąpienie lekarza dentysty w reklamie telewizyjnej jest kuszącą propozycją. To pewnie dlatego temat ten wciąż nie jest zamknięty - sugerują w rozmowie z infoDENT24.pl radca prawny Sylwester Kasprzewski oraz Aleksandra Simińska

Treść unormowań Kodeksu Etyki Lekarskiej jest jasna: lekarz dentysta nie powinien wyrażać zgody na używanie swojego nazwiska i wizerunku do celów komercyjnych.

Nie wiedzieć czemu temat ten wciąż wzbudza wątpliwości wśród lekarzy dentystów, którzy nie zawsze pamiętają lub nie chcą pamiętać o restrykcjach.

Grzegorz Wrona, Naczelny Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej wskazał, że lekarze i lekarze dentyści nie mogą brać udziału w reklamach. Dotyczy to nie tylko reklamy leków lub produktów leczniczych (jest to zabronione na mocy przepisów Prawa farmaceutycznego), ale także wszelkich innych produktów, włącznie z produktami będącymi wyrobami medycznymi, czy suplementami diety.

                   Radca prawny Sylwester Kasprzewski           

Dlaczego zakazany jest udział lekarzy dentystów w reklamach? Nie mogą oni wpływać na pacjentów, w tym na ich wybory, w inny sposób niż poprzez leczenie.

Lekarz dentysta, biorący udział w reklamie, promuje konkretny produkt, użyczając swojego wizerunku, wpływa na podświadomość potencjalnego nabywcy, uwiarygodniając ten produkt w porównaniu do innych, konkurencyjnych.

Ponadto stomatolog może sam skorzystać na reklamie, ponieważ pojawienie się w środkach masowego przekazu (telewizja, radio, internet) pozwala mu na dotarcie do większej liczby potencjalnych pacjentów. Tymczasem, przypomnijmy,  lekarz dentysta powinien budować opinię zawodową o sobie (markę) w oparciu o wykonaną pracę.

Należy dodać, że lekarz dentysta, użyczający swojego wizerunku w reklamie w niedozwolony sposób, naraża się na odpowiedzialność dyscyplinarną.      

       Aleksandra Simińska

Nie ma natomiast przeszkód, aby  lekarz dentysta wziął udział np. w programie telewizyjnym czy radiowym dotyczącym profilaktyki stomatologicznej w charakterze eksperta, dzielącego się wiedzą z widzami czy słuchaczami. Ponadto, jako dozwolone działanie uznaje się wzięcie przez lekarza dentystę udziału w reklamach, ale w innym charakterze, np. jako przedsiębiorcy, mieszkańca danej społeczności, czy osoby posiadającej jakieś wyjątkowe hobby.

Jednak nawet w tych wypadkach, nie powinien on brać udziału w żadnych inicjatywach, które mogą podważać jego autorytet u pacjentów lub całego środowiska lekarzy dentystów.

Biały fartuch wiąże się wizerunkowo z prestiżem i poważaniem w społeczeństwie. Zdanie lekarza dentysty, wypowiedziane w reklamie telewizyjnej, może realnie oddziaływać na decyzje podejmowane przez pacjentów, stąd też zakaz udziału w reklamach ma podłoże nie tylko prawne, ale i etyczne.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
wizerunek dentysty   reklama  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.