PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Dentysta w mediach? Niebezpiecznie blisko postępowania dyscyplinarnego.

ms
15-11-2016, 09:03
Dentysta w mediach? Niebezpiecznie blisko postępowania dyscyplinarnego. Dentysto wystrzegaj się udziału w reklamach (foto: pixabay)
Wystąpienie lekarza dentysty w reklamie telewizyjnej jest kuszącą propozycją. To pewnie dlatego temat ten wciąż nie jest zamknięty - sugerują w rozmowie z infoDENT24.pl radca prawny Sylwester Kasprzewski oraz Aleksandra Simińska

Treść unormowań Kodeksu Etyki Lekarskiej jest jasna: lekarz dentysta nie powinien wyrażać zgody na używanie swojego nazwiska i wizerunku do celów komercyjnych.

Nie wiedzieć czemu temat ten wciąż wzbudza wątpliwości wśród lekarzy dentystów, którzy nie zawsze pamiętają lub nie chcą pamiętać o restrykcjach.

Grzegorz Wrona, Naczelny Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej wskazał, że lekarze i lekarze dentyści nie mogą brać udziału w reklamach. Dotyczy to nie tylko reklamy leków lub produktów leczniczych (jest to zabronione na mocy przepisów Prawa farmaceutycznego), ale także wszelkich innych produktów, włącznie z produktami będącymi wyrobami medycznymi, czy suplementami diety.

                   Radca prawny Sylwester Kasprzewski           

Dlaczego zakazany jest udział lekarzy dentystów w reklamach? Nie mogą oni wpływać na pacjentów, w tym na ich wybory, w inny sposób niż poprzez leczenie.

Lekarz dentysta, biorący udział w reklamie, promuje konkretny produkt, użyczając swojego wizerunku, wpływa na podświadomość potencjalnego nabywcy, uwiarygodniając ten produkt w porównaniu do innych, konkurencyjnych.

Ponadto stomatolog może sam skorzystać na reklamie, ponieważ pojawienie się w środkach masowego przekazu (telewizja, radio, internet) pozwala mu na dotarcie do większej liczby potencjalnych pacjentów. Tymczasem, przypomnijmy,  lekarz dentysta powinien budować opinię zawodową o sobie (markę) w oparciu o wykonaną pracę.

Należy dodać, że lekarz dentysta, użyczający swojego wizerunku w reklamie w niedozwolony sposób, naraża się na odpowiedzialność dyscyplinarną.      

       Aleksandra Simińska

Nie ma natomiast przeszkód, aby  lekarz dentysta wziął udział np. w programie telewizyjnym czy radiowym dotyczącym profilaktyki stomatologicznej w charakterze eksperta, dzielącego się wiedzą z widzami czy słuchaczami. Ponadto, jako dozwolone działanie uznaje się wzięcie przez lekarza dentystę udziału w reklamach, ale w innym charakterze, np. jako przedsiębiorcy, mieszkańca danej społeczności, czy osoby posiadającej jakieś wyjątkowe hobby.

Jednak nawet w tych wypadkach, nie powinien on brać udziału w żadnych inicjatywach, które mogą podważać jego autorytet u pacjentów lub całego środowiska lekarzy dentystów.

Biały fartuch wiąże się wizerunkowo z prestiżem i poważaniem w społeczeństwie. Zdanie lekarza dentysty, wypowiedziane w reklamie telewizyjnej, może realnie oddziaływać na decyzje podejmowane przez pacjentów, stąd też zakaz udziału w reklamach ma podłoże nie tylko prawne, ale i etyczne.

SŁOWA KLUCZOWE
reklama   wizerunek dentysty  

POLECAMY W SERWISACH