PARTNER PORTALU
partner portalu

Dentysta nie może publicznie zachwalać suplementów diety

10-09-2013, 05:49
Dentysta nie może publicznie zachwalać suplementów diety (foto:Fotolia/PTWP)
Dentysta nie może publicznie zachwalać suplementów diety (foto:Fotolia/PTWP)
Niedopuszczalne jest, aby dentysta wypisywał pod nazwą preparatu, będącego suplementem diety takie sformułowania jak to: Jestem lekarzem stomatologiem i preparat stosuję u pacjentów przy leczeniu schorzeń błon śluzowych jamy ustnej.

 

Co gorsza przesłanie takie znalazło się wśród innych zachwytów typu: To jest jedyny lek, w którym pokładam nadzieję wyzdrowienia. Sprawą zainteresował się oczywiście Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Łodzi i nakazał usunięcie ze stron internetowych sformułowań dotyczących likwidacji stanów chorobowych przez suplementy diety.

W tej sprawie ważne jest to, że lekarz dentysta nie jest właścicielem firmy reklamującej suplement diety, pozwolił jedynie na wykorzystanie w promocji swojego wizerunku.

Rzecz to oczywista, że inspektor sanitarny zabronił reklamy i ten wyrok nie budzi kontrowersji, gdyż zamieszczona prezentacja narusza m.in. art. 16 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z 28 sierpnia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego.

Dlaczego jednak WSA w Łodzi (III SA/Łd 856/12) wyrok tej uchylił? Powód był interesujący. Otóż w I instancji Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny zabronił reklamowania preparatu jako środka leczniczego. W II instancji (przy rozpatrzeniu skargi firmy) SANEPID wnioskował o usunięcie ze strony internetowych wszelkich informacji dotyczących preparatu. To właśnie rozszerzenie zakazu sprawiło, że WSA w Łodzi wyrokował o uchyleniu restrykcji.

***

Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Łodzi tak argumentował podjętą decyzję.

Sformułowania zamieszczone na stronie internetowej sugerowały (lub mogą być rozumiane) jako deklaracja właściwości leczniczych, bądź profilaktycznych prezentowanego preparatu, co jest niezgodne z definicją środka spożywczego (w tym przypadku suplementu diety określoną w art. 3 ust. 3 pkt 39 ustawy z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia, która mówi, że "suplement diety to środek spożywczy, którego celem jest uzupełnienie normalnej diety, będący skoncentrowanym źródłem witamin lub składników mineralnych lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub fizjologiczny, pojedynczych lub złożonych wprowadzony do obrotu w formie umożliwiającej dawkowanie (...), z wyłączeniem produktów posiadających właściwości produktu leczniczego w rozumieniu przepisów prawa farmaceutycznego").

Umieszczenie takich informacji w prezentacji i reklamie może wprowadzić konsumenta w błąd co do charakterystyki i kwalifikacji produktów. W ocenie organu reklama suplementu diety nie może zawierać informacji o jego właściwościach leczniczych lub odwoływać się do takich właściwości, powinna natomiast podawać konsumentom rzetelną informację zawierającą niezbędne dane wynikające z funkcji i przeznaczenia towaru, mając na uwadze również to, że suplementy diety są przeznaczone dla osób zdrowych. Prezentacja suplementu diety jest szczególnego rodzaju działalnością marketingową i może odbywać się jedynie na zasadach określonych w art. 46 ust. 1 i 2 ustawy z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
lexDENT   marketing internetowy   sanepid   reklama   Sanepid  

POLECAMY W SERWISACH