• jobDent jobDENT
    giełda pracy

    najnowsze oferty pracy

    Szukam pracy

  • kursDent kursDENT
    szukaj szkoleń

    najnowsze oferty szkoleń

PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu

Dentysta nie może publicznie zachwalać suplementów diety

10-09-2013, 05:49
Dentysta nie może publicznie zachwalać suplementów diety (foto:Fotolia/PTWP)
Dentysta nie może publicznie zachwalać suplementów diety (foto:Fotolia/PTWP)
Niedopuszczalne jest, aby dentysta wypisywał pod nazwą preparatu, będącego suplementem diety takie sformułowania jak to: Jestem lekarzem stomatologiem i preparat stosuję u pacjentów przy leczeniu schorzeń błon śluzowych jamy ustnej.

 

Co gorsza przesłanie takie znalazło się wśród innych zachwytów typu: To jest jedyny lek, w którym pokładam nadzieję wyzdrowienia. Sprawą zainteresował się oczywiście Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Łodzi i nakazał usunięcie ze stron internetowych sformułowań dotyczących likwidacji stanów chorobowych przez suplementy diety.

W tej sprawie ważne jest to, że lekarz dentysta nie jest właścicielem firmy reklamującej suplement diety, pozwolił jedynie na wykorzystanie w promocji swojego wizerunku.

Rzecz to oczywista, że inspektor sanitarny zabronił reklamy i ten wyrok nie budzi kontrowersji, gdyż zamieszczona prezentacja narusza m.in. art. 16 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z 28 sierpnia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego.

Dlaczego jednak WSA w Łodzi (III SA/Łd 856/12) wyrok tej uchylił? Powód był interesujący. Otóż w I instancji Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny zabronił reklamowania preparatu jako środka leczniczego. W II instancji (przy rozpatrzeniu skargi firmy) SANEPID wnioskował o usunięcie ze strony internetowych wszelkich informacji dotyczących preparatu. To właśnie rozszerzenie zakazu sprawiło, że WSA w Łodzi wyrokował o uchyleniu restrykcji.

***

Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Łodzi tak argumentował podjętą decyzję.

Sformułowania zamieszczone na stronie internetowej sugerowały (lub mogą być rozumiane) jako deklaracja właściwości leczniczych, bądź profilaktycznych prezentowanego preparatu, co jest niezgodne z definicją środka spożywczego (w tym przypadku suplementu diety określoną w art. 3 ust. 3 pkt 39 ustawy z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia, która mówi, że "suplement diety to środek spożywczy, którego celem jest uzupełnienie normalnej diety, będący skoncentrowanym źródłem witamin lub składników mineralnych lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub fizjologiczny, pojedynczych lub złożonych wprowadzony do obrotu w formie umożliwiającej dawkowanie (...), z wyłączeniem produktów posiadających właściwości produktu leczniczego w rozumieniu przepisów prawa farmaceutycznego").

Umieszczenie takich informacji w prezentacji i reklamie może wprowadzić konsumenta w błąd co do charakterystyki i kwalifikacji produktów. W ocenie organu reklama suplementu diety nie może zawierać informacji o jego właściwościach leczniczych lub odwoływać się do takich właściwości, powinna natomiast podawać konsumentom rzetelną informację zawierającą niezbędne dane wynikające z funkcji i przeznaczenia towaru, mając na uwadze również to, że suplementy diety są przeznaczone dla osób zdrowych. Prezentacja suplementu diety jest szczególnego rodzaju działalnością marketingową i może odbywać się jedynie na zasadach określonych w art. 46 ust. 1 i 2 ustawy z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia.

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
lexDENT   marketing internetowy   sanepid   reklama   Sanepid  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.