PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Czy pacjent może bezkarnie zrezygnować z usługi stomatologicznej?

ms
29-10-2015, 11:53
Czy pacjent może bezkarnie zrezygnować z usługi stomatologicznej? Pacjent rezygnuje z usługi (foto: freeimages)
Lekarz dentysta pozwał pacjentkę do sądu, gdy ta zrezygnowała z usługi stomatologicznej i odmówiła za nią zapłaty. Czy miał rację?

Umówione leczenie, jakie?
Sytuacja była następująca: 11 lutego 2014 r. pacjentka zgłosiła się do gabinetu stomatologicznego z bólem zęba oraz opuchlizną dziąsła. Szybka porada była niezbędna, gdyż 14 lutego 2014 r. kobieta miała zarezerwowany lot do rodziny zagranicą. Numer telefonu gabinetu stomatologicznego znalazła w gazecie.

Wcześniej, 10 lutego 2014 r. pacjentka zrobiła RTG zęba, wokół którego czuła ból. Dentysta nie udzielił jej żadnej porady w związku z dolegliwościami, z którymi się zgłosiła. W zamian został pobrany wycisk brakujących zębów. Dentysta miał zrobić kobiecie szynoprotezę.

Pacjentka podczas wizyty była bez protezy - z uwagi na opuchnięte dziąsła. Kobieta zgodziła się na wykonanie usługi. Podpisała oświadczenie, iż dopłaci dentyście kwotę 7 tys. zł. Pacjentka za wizytę 11 lutego 2014 r. zapłaciła 300 zł. Strony nie umawiały się konkretnie na kolejną wizytę. Pacjentka poinformowała dentystę, żeby się nie spieszył z pracą, gdyż za dwa dni wylatuje z Polski.

Rezygnacja z leczenia, jakiego?
Po powrocie do domu pacjentka doszła do przekonania, iż wykonanie protezy jest w jej przypadku niemożliwe, gdyż cały czas bolało ją dziąsło, ruszały się zęby. Zakupiła leki przeciwbólowe na dolegliwości, z którymi zgłosiła się do powoda i od którego nie otrzymała żadnej porady lekarskiej z tym związanej.

Następnego dnia poprosiła sąsiada, aby poszedł z nią do gabinetu stomatologicznego w celu rezygnacji z usług. 12 lutego 2014 r. zgłosiła się do gabinetu. Dentysty nie było w pracy, ale sekretarka wybrała numer telefonu komórkowego stomatologa i podała go pacjentce. Ta telefonicznie poinformowała, iż rezygnuje z wykonania usługi protetycznej.

Przyjęcie rezygnacji pod warunkiem, jakim?
Dentysta oświadczył, że przyjmuje rezygnację, jeżeli w pracowni protetycznej nie przystąpiono do prac. Na potwierdzenie rezygnacji, pozwana złożyła pisemne oświadczenie, które 13 lutego 2014 r. dentysta, będąc w pracy w gabinecie, potwierdził swoim podpisem. 12 lutego 2014 r. pacjentka odebrała również zdjęcie RTG zęba, z którym zgłosiła się poprzedniego dnia.

Kontynuacja leczenia, jakiego?
17 marca 2014 r. pacjentka odebrała telefon z gabinetu z informacją o konieczności odebrania pracy protetycznej. Oświadczyła jednak, iż na bolące zęby nie będzie wykonywała protezy i że zrezygnowała z usług dentysty.

Po otrzymaniu wezwania do zapłaty 20 marca 2014 r. ponownie udała się do gabinetu celem potwierdzenia faktu, iż z jego usług zrezygnowała.

31 marca 2014 r. pozwana zgłosiła się do Instytutu Stomatologii w Łodzi, gdzie otrzymała informację, iż trzy zęby są do usunięcia i dopiero po ich usunięciu możliwe jest wykonanie protezy.

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.