PARTNER PORTALU
partner portalu

Czy pacjent może bezkarnie zrezygnować z usługi stomatologicznej?

ms
29-10-2015, 11:53
Czy pacjent może bezkarnie zrezygnować z usługi stomatologicznej? Pacjent rezygnuje z usługi (foto: freeimages)
Lekarz dentysta pozwał pacjentkę do sądu, gdy ta zrezygnowała z usługi stomatologicznej i odmówiła za nią zapłaty. Czy miał rację?

Umówione leczenie, jakie?
Sytuacja była następująca: 11 lutego 2014 r. pacjentka zgłosiła się do gabinetu stomatologicznego z bólem zęba oraz opuchlizną dziąsła. Szybka porada była niezbędna, gdyż 14 lutego 2014 r. kobieta miała zarezerwowany lot do rodziny zagranicą. Numer telefonu gabinetu stomatologicznego znalazła w gazecie.

Wcześniej, 10 lutego 2014 r. pacjentka zrobiła RTG zęba, wokół którego czuła ból. Dentysta nie udzielił jej żadnej porady w związku z dolegliwościami, z którymi się zgłosiła. W zamian został pobrany wycisk brakujących zębów. Dentysta miał zrobić kobiecie szynoprotezę.

Pacjentka podczas wizyty była bez protezy - z uwagi na opuchnięte dziąsła. Kobieta zgodziła się na wykonanie usługi. Podpisała oświadczenie, iż dopłaci dentyście kwotę 7 tys. zł. Pacjentka za wizytę 11 lutego 2014 r. zapłaciła 300 zł. Strony nie umawiały się konkretnie na kolejną wizytę. Pacjentka poinformowała dentystę, żeby się nie spieszył z pracą, gdyż za dwa dni wylatuje z Polski.

Rezygnacja z leczenia, jakiego?
Po powrocie do domu pacjentka doszła do przekonania, iż wykonanie protezy jest w jej przypadku niemożliwe, gdyż cały czas bolało ją dziąsło, ruszały się zęby. Zakupiła leki przeciwbólowe na dolegliwości, z którymi zgłosiła się do powoda i od którego nie otrzymała żadnej porady lekarskiej z tym związanej.

Następnego dnia poprosiła sąsiada, aby poszedł z nią do gabinetu stomatologicznego w celu rezygnacji z usług. 12 lutego 2014 r. zgłosiła się do gabinetu. Dentysty nie było w pracy, ale sekretarka wybrała numer telefonu komórkowego stomatologa i podała go pacjentce. Ta telefonicznie poinformowała, iż rezygnuje z wykonania usługi protetycznej.

Przyjęcie rezygnacji pod warunkiem, jakim?
Dentysta oświadczył, że przyjmuje rezygnację, jeżeli w pracowni protetycznej nie przystąpiono do prac. Na potwierdzenie rezygnacji, pozwana złożyła pisemne oświadczenie, które 13 lutego 2014 r. dentysta, będąc w pracy w gabinecie, potwierdził swoim podpisem. 12 lutego 2014 r. pacjentka odebrała również zdjęcie RTG zęba, z którym zgłosiła się poprzedniego dnia.

Kontynuacja leczenia, jakiego?
17 marca 2014 r. pacjentka odebrała telefon z gabinetu z informacją o konieczności odebrania pracy protetycznej. Oświadczyła jednak, iż na bolące zęby nie będzie wykonywała protezy i że zrezygnowała z usług dentysty.

Po otrzymaniu wezwania do zapłaty 20 marca 2014 r. ponownie udała się do gabinetu celem potwierdzenia faktu, iż z jego usług zrezygnowała.

31 marca 2014 r. pozwana zgłosiła się do Instytutu Stomatologii w Łodzi, gdzie otrzymała informację, iż trzy zęby są do usunięcia i dopiero po ich usunięciu możliwe jest wykonanie protezy.

SŁOWA KLUCZOWE
pacjenci   zarządzanie gabinetem   sąd  

POLECAMY W SERWISACH