PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Czy można karać niesumiennego pacjenta?

ms
22-08-2018, 10:02
Czy można karać niesumiennego pacjenta? mec. Oskar Luty z kancelarii Fairfield (foto: archiwum)
Pacjent notorycznie niestawiający się na umówioną wizytę to palący problem dla branży medycznej. Czy wyciagnięcie konsekwencji finansowych lub zastosowanie innych kar jest zgodne z prawem? Kiedy lekarz może odmówić wizyty pacjentowi? Odpowiada mec. Oskar Luty z kancelarii Fairfield.

Według szacunkowych ocen blisko jedna trzecia pacjentów nie pojawia się na umówionej wcześniej wizycie. Skalę problemu potwierdza „czarna lista pacjentów” – nowy serwis dla lekarzy, w którym mogą sprawdzić po numerze telefonu, czy dany pacjent spóźnia się na wizyty lub notorycznie się na nich nie pojawia. Baza wzbudziła wiele kontrowersji, a prezes UODO wyraził zaniepokojenie i zamierza przyjrzeć się legalności wykorzystania w niej danych osobowych pacjentów.  

Konsekwencje niestawiania się pacjenta na umówione wizyty
Pobieranie jakichkolwiek opłat za wizyty finansowane w ramach umowy z NFZ od pacjentów jest niedozwolone. Niektóre placówki  próbują wprowadzać opłaty od pacjentów za brak odwołania wizyty, np. uzależniając zapisanie na kolejną wizytę od zapłaty określonej kwoty.

System publicznej opieki zdrowotnej
Dopuszczalność pobierania takich „karnych” opłat jest kwestionowana. Zdaniem niektórych z oddziałów jak i centrali NFZ jedyną rozsądną konsekwencją nieusprawiedliwionego niestawiennictwa może być umieszczenie pacjenta na końcu kolejki oczekujących na konsultację.

Leczenie prywatne
W leczeniu prywatnym kwestia pobierania opłat za nieodwołanie wizyty może być opisana w regulaminie podmiotu, udostępnionym pacjentowi. Opłata nie powinna być nałożona, jeżeli nieobecność pacjenta wynikała z okoliczności, na które nie miał on wpływu.

Dobrą praktyką jest stworzenie odrębnej infolinii oraz kanału kontaktu internetowego z placówką, który służyć będzie wyłącznie rezygnacji z zaplanowanych świadczeń. W celu eliminowania strat finansowych można rozważyć również telefoniczne potwierdzenie wizyty przez pracownika placówki na dobę przed planowaną wizytą.

Notoryczne lekceważenie umówionych wizyt może stanowić podstawę do odmowy kolejnej wizyty. Lekarz kategorycznie nie może odmówić opieki w stanach zagrożenia życia pacjenta, wywołania ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia albo innych przypadkach niecierpiących zwłoki.

Odmowa leczenia w innych sytuacjach pociąga zaś za sobą obowiązki, które lekarz powinien wcześniej wypełnić:
- lekarz powinien uprzedzić pacjenta,
- należy wskazać realne możliwości uzyskania  świadczenia u innego lekarza lub w podmiocie leczniczym,
- w przypadku odstąpienia od leczenia, istnieje obowiązek uzasadnienia i odnotowania tego faktu w dokumentacji medycznej (dotyczy to rezygnacji z już rozpoczętego leczenia, nie zaś odmowy podjęcia leczenia - wtedy dokumentacja medyczna w ogóle nie powstaje),

Dodatkowe obowiązki dokumentacyjne przewiduje umowa z NFZ w zakresie świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej (§4 pkt 9 i 10 Załącznika Nr 2 do Zarządzenia nr 122/2017/DSOZ NFZ). Podobnych obowiązków nie przewidziano jednak we wzorach umów o udzielanie świadczeń z zakresu AOS.

Oskar Luty, Adwokat,
Partner w kancelarii Fairfield
kancelaria@fairfield.pl
tel. +48 (22) 616 41 41

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
pacjent  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.