PARTNERZY PORTALU
partner portalu partner portalu partner portalu

Czy Kodeks Etyki Lekarskiej pozwala odmówić leczenia?

kan
29-09-2016, 09:45
Czy Kodeks Etyki Lekarskiej pozwala odmówić leczenia? Odmowa leczenia to prawo każdego dentysty (fot. pixabay)
Zapisy KEL interpretuje radca prawny Arkadiusz Jóźwik i wyjaśnia w jakiej sytuacji można odmówić leczenia, by nie narazić się na odpowiedzialność dyscyplinarną.

Ustawa o zawodach lekarza i lekarza dentysty potwierdza prawo lekarza do nie podejmowania bądź odstąpienia od leczenia zawsze, gdy nie powoduje to zagrożenia życia, ciężkiego uszkodzenia ciała, ciężkiego rozstroju i nie stanowi tzw. przypadku niecierpiącego zwłoki.

Co mówi Kodeks Etyki Lekarskiej?
W Kodeksie Etyki Lekarskiej zapisano, że jedną z podstawowych zasad praktyki lekarskiej jest wykonywania jej niezależnie (art. 4 KEL). Oznacza to, że lekarz dentysta w swojej pracy powinien w pierwszej mierze kierować się ogólnymi zasadami wykonywania zawodu i wiedzą, a dopiero potem aktami administracyjnymi, zarządzeniami etc.

Art. 7 KEL daje lekarzowi prawo do nie podejmowania bądź odstąpienia od leczenia w szczególnie uzasadnionych przypadkach, za wyjątkiem tych niecierpiących zwłoki.

W każdej sytuacji lekarz powinien wskazać choremu możliwość uzyskania pomocy u innego lekarza. (art. 7 KEL). Obowiązek ten jest szczególnie podkreślany wówczas, gdy chodzi o przerwanie już rozpoczętego leczenia (art. 20 KEL).

Decyzja o odmowie leczenia wymaga uzasadnienia, które powinno być odnotowane w dokumentacji lekarskiej.

Przyczyny mogą leżeć po stronie pacjenta: 
- agresywne, obraźliwe, opryskliwe zachowanie; 
- lekceważenie dentysty, jego zaleceń i planu leczenia; 
- opuszczanie wizyt; 
- niepłacenie za usługi.

po stronie dentysty:
- brak wystarczającego zaplecza (wyposażenia) dla przeprowadzenia zabiegu;
- odmowa wykonania świadczeń z uwagi na niezgodność żądań pacjenta z zasadami wykonywania praktyki lekarskiej lub wiedzą samego dentysty (słowem: pacjent lepiej wie, co należy mu wykonać i czego oczekuje). W tym przypadku lekarz dentysta ma prawo i obowiązek własnej oceny sytuacji chorego i podjęcia takich działań, jakie uważa za wskazane. Może i powinien odmówić zastosowania tych metod leczenia i leków, które uważa za przeciwwskazane lub zbędne (art. 57 KEL). W takich sytuacjach możliwości konfliktu są bardzo duże, zwłaszcza jeżeli lekarzowi nie uda się przekonać chorego o słuszności proponowanego postępowania.

i po stronie osób trzecich:
- dentysta ma prawo odmówić pomocy w sytuacji, gdyż np. osoby towarzyszące pacjentowi zachowują się w sposób nieodpowiedni (wulgarnie, agresywnie etc.), bądź gdy ich zachowanie nie jest akceptowalne, narusza przestrzeń pracy dentysty, nietykalność, prywatność, prawo do ochrony wizerunku.

Tym samym Kodeks Etyki Lekarskiej sankcjonuje prawo do odmowy pomocy, poza sytuacjami – ogólnie mówiąc – zagrożenia. W codziennej praktyce odmowa pomocy powinna być wynikiem kompromisu pomiędzy obowiązkami ukształtowanymi zasadami etyki, prawem i przepisami administracyjnymi zobowiązaniami wobec chorego, a własnymi prawami lekarza,.

Dlatego, gdy odmowa pomocy jest uzasadniona w sposób obiektywny i racjonalny, a jednocześnie sytuacja nie zagraża pacjentowi – odpowiedzialność dyscyplinarna dentyście nie grozi.

Czytaj także: Jak odmówić leczenia? Kilka bezpiecznych zasad.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
SŁOWA KLUCZOWE
Kodeks Etyki Lekarskiej   odmowa leczenia  

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.